RSS neveikia

rss01
(iliustracija iš Smashing Magazine) 

Viskas tvarkoje su šios svetainės srautais, jie veikia kaip įprasta. Antrašte norėjau pasakyti ką kitą – tas „kaip įprasta“ yra blogai. Nedraugiškai naujam vartotojui. Nesuprantamai pirmą kartą susidūrus ir nepatogiai netgi tada, kai jau ne vieną prenumeratą turi užsakęs. Dabartinis RSS yra pernelyg techniškas dalykas masiniam vartojimui – gal todėl Forrester Research atliktas tyrimas parodė, kad JAV RSS naudoja tik 11% iš visų internautų, o aktyvi šios technologijos propaganda kažin ar padėtų pasiekti bent 20% skaitytojų.

Tos propagandos tikrai nėra mažai, ypač tinklaraščiuose. Po susitikimo su busimaisiais žurnalistais kolegos pamatė, kad RSS yra suprantama ir naudojama labai nedaugelio. Propaganda gerai, bet ji padės tik labai motyvuotiems žmonėms arba paankstins pradžią tų, kas anksčiau ar vėliau pradės ja naudotis. Priminimai apie RSS ir trumpos pamokėlės apie jų naudą yra vertingos daliai naujų skaitytojų, bet neišsprendžia problemos iš esmės.

Kokia ta problema? Ogi pagalvokime, kas atsitinka vartojo kompiuteryje po spragtelėjimo pele:

  • Jei tai failas, tai atsidaro jį apdorojanti programa kartu su to failo turiniu. Jei spragtelėsime failą ataskaita.xls, jis veikiausiai atsidarys Excel programoje.
  • Jei tai nuoroda, tai naršyklėje atsidarys tinklalapis su turiniu. Jei norime sužinoti šios dienos orus, tai pakanka bakstelėti pelyte.
  • O jei tai RSS? Jei tai RSS, tai niekas neįvyksta – tiesiog atidaromas tinklalapis su RSS failo turiniu arba srauto pavyzdžiu. Spragtelėjus RSS piktogramą, net jei ji perrengta į labai mielą zebrą ar drambliuką, srautas neužprenumeruojamas, neatidaroma naudojama RSS skaityklė ir net instrukcijos, ką daryti toliau, ne visada pateikiamos.

Kitaip tariant, dryžuotos oranžinės piktogramos baksnojimas neduoda jokio rezultato, o tai, kaip pastebi WinExtra, ir yra didžioji RSS problema. Ir nieko mums čia paskirai nepavyks pataisyti. Suinteresuotos firmos – Google, Microsoft, Yahoo!, Newsgator, Mozilla ir kitos – turėtų paruošti naują RSS standartą, kuris būtų lengvai ir automatiškai apdorojamas visų naršyklių ir RSS skaityklių.

Teorinis pavyzdys:

Kai tik skaitytojas baksteli nuorodą, vedančią į RSS XML, tuojau pat naršyklė tai atpažįsta ir pasiūlo užsiprenumeruoti (palikdama galimybę ir tiesiog peržiūrėti srautą, žinoma). Naršyklė žino, kokios RSS skaityklės yra įdiegtos į kompiuterį, o taip pat žino, kokiomis naudojamasi internete. Gali netgi būti atskiras jų sąrašas, kaip dabar yra paieškos sistemų. Jei vartotojas nenurodo kitaip, informacija apie prenumeruojamą RSS išsiunčiama standartiškai numatytai RSS skaityklei. Taip, kad oranžinę piktogramą tinklalapyje ir įvykusią prenumeratą RSS skaityklėje skirtų vos vienas ar du spragtelėjimai pele.

Tai visiškai įmanoma – tereikia pasinaudoti mechanizmu, analogišku naudojamam failams: kai pirmą kartą spaudi MP3, kompiuteris gal paklausia, kokia programa grosi, o vėliau žino pasirinktą ir nebeklausinėja.

Kodėl tai svarbu? Todėl, kad žiniatinklio turinio vartojimas labai sparčiai keičiasi, kinta jo vektorius. Pilnas, skaitomas RSS srautas, anksčiau sutinkamas nebent tinklaraščiuose, pamažu pradeda skverbtis ir į tradicinę žiniasklaidą. The Guardian atvejį jau minėjau, turiu žinių, kad pilną turinio srautą svarsto įtakingas informacijos šaltinis Lietuvoje.

Kaip seksis jiems ir visiems tinklaraščiams dalintis turiniu per RSS labai priklausys nuo to, ar RSS ateityje taps draugiškesnis ir pradės „veikti“, kiekvienam, spragtelėjusiam nuorodą.

This entry was posted in internetas, komentarai and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Both comments and trackbacks are currently closed.

24 Comments

  1. Posted 2008.11.1 at 11:33 | Permalink

    nevirškinu ir aš tų rss. kažkoks marazmas. suprast tikrai sudėtinga. aišku būdamas truputi advanced useris kažkaip naudotis. bet kas tai, kaip veikia, kokia iš to nauda tai vis dar nesuprantu. iš dalies. anyways, man patinka ateit į nežinau.lt ir paskaityt naujienas tada kada pats sugalvoju. ir į kitus tinklapius. kodėl visi bruka tuos rss? :(

  2. vienastoks
    Posted 2008.11.1 at 11:41 | Permalink

    @kukumalu:

    Tikrai nebruka tiems, kam patogiau ar įdomiau tiesiai apsilankyti svetainėje. Tiesiog ši technologija galėtų būti patogesnė tiems, kas norėtų ja pasinaudoti. Aš nežiūriu TV, pavyzdžiui, bet manau, kad HDTV ar interaktyvios televizijos atėjimas būtų sveikintinas dalykas. :)

  3. Vytautas
    Posted 2008.11.1 at 11:55 | Permalink

    Prieštarauju teiginiui kad paspaudus RSS niekas nevyksta. Naudoju opera naršyklę, ir paspaudus ant RSS esu peradresuojamas į kitą puslapį (čia gal nelabai tiksliai pasakiau) kuriame matomi visi įrašai, o viršuje suformuojama raudona juosta kurioje yra nuoroda „Sužinokite daugiau apie naujienų kanalus“ ir dar mygtukas kuris siulo prenumeruot naujienas. Jį paspaudus RSS srautas ikeliamas i operos RSS skaityklę, kuri gražiai, lietuviškai pavadinta „naujienos“

  4. vienastoks
    Posted 2008.11.1 at 12:22 | Permalink

    @Vytautas:

    Sakydamas „nieko neįvyksta“ turiu galvoje, kad niekas neužprenumeruojama, nors prie piktogramų dažnai rašoma „prenumeruoti naujienas“ ir pan. Vartotojas to ir tikisi, bet negauna. Rodo papildomą informaciją srauto užsakymui ir Firefox, ir kitos naršyklės, bet jei uždarysi tą kortelę ar paspausi kitą nuorodą, prenumeratos skaityklėje gi neliks…

  5. Marius
    Posted 2008.11.1 at 12:25 | Permalink

    Kodėl aš nemėgstu RSS? Nes jei nelaikai nuolat įjungtos RSS srautų skaitymo programos (o taip ir būna, nes gi reik eit miegot ar į darbą), nemaža dalis informacijos taip ir neateina (ateina tik ribotas skaičius paskutinių pranešimų).

  6. vienastoks
    Posted 2008.11.1 at 12:39 | Permalink

    @Marius:

    Jei naudotumeis interneto tarnyba (pvz., Google Reader), tai gautum visus pranešimus, o tyčia ar netyčia praleistus visada rastum archyve.

  7. Posted 2008.11.1 at 12:42 | Permalink

    Na.. nežinau. Kai paspaudžiu ant RSS srauto, viršuje matau pasirinkimą: Subscribe with… ir 5 variantus. Manęs klausia, su kokia programa aš noriu užsiprenumeruoti srautą. Už mane automatiškai neprenumeruoja, tiesa, bet aš pasiusčiau, jei mano naršyklė pabandytų taip padaryti. Reta naršyklė atidaro tiesiog xml failą, ir tada vartotojas persigandęs uždaro langą.. (o gal IE taip daro? :])

    Manau, didesnė problema yra ta, kad:
    a) nėra didelio poreikio – 80% žmonių turi laiko apvaikščioti svetaines, ir jiems tai pramoga.
    b) didžioji dalis vartotojų visgi pirmiausiai eina į naujienų portalus, kurie duoda bevertį RSS srautą, o vartotojai pagal juos formuoja savo nuomonę
    c) tam reikia papildomos programos/tarnybos (naršyklės RSS yra nepatogu, bent FF)
    d) dalis RSS programų yra š (kaip parodo Mariaus komentaras viršuje)

  8. Posted 2008.11.1 at 12:44 | Permalink

    Tarkim pas mane paspaudi ant RSS, tada atsidaro HTML feedburner puslapis, kuriame pilna Google reader, netvibes ir kitų servisų mygtukų. :) Tarkim paspaudžiu ant Netvibes mygtuko, ir atsidaro http://www.netvibes.com , kur viršuje jau būna pridėtas feed’as, belieka nutempti jį į norimą puslapio vietą. :)

  9. Mantas
    Posted 2008.11.1 at 13:49 | Permalink

    Nesutikčiau, kad mažai kas naudojasi RSS vien dėl to, kad technologija pernelyg sudėtinga. Tarkim man su IE7 tai daugiau nei paprasta:

    1) Išvysti paryškėjusį RSS ženklą naršyklės užduočių juostoje, spusteli jį.
    2) Atsidaro RSS srauto peržiūros langas, kurio viršuje pūpso labai aiškus mygtukas „Subscribe to this feed“. Spust ir viskas.

    Tik du paspaudimai pele :)

    Problema vis tik kitur: naršytojai nemato prasmės naudotis RSS, kol neišvysta akivaizdžiai pademonstruotos naudos (man taip buvo savo laiku), todėl būtent švietėjiškos akcijos gali padidinti RSS vartotojų procentą.

    O kai kam net nereikia tokio nelabojo išradimo kaip RSS :), nes nėra pakankamai intensyvūs internautai. Ir tebūnie. Kiekvieno skirtingi poreikiai.

  10. Posted 2008.11.1 at 16:57 | Permalink

    kadais kadais (dar iš šio blogo nebuvo) vienas kolega internautas nustebo: „tu nesinaudoji rss? mulkis“. bet tada man rss pasirodė per sudėtinga. ir tik dabar, kai per ši blogą atradau ‘google reader’ (nors ir firefox ir thundenbird turi rss funkciją, o šias programas naudoju jau seniai) ir dar paaiškinimų apie rss (nors, ne visi tokie jau ir aiškus visiškam „čainikui“) sunkiai beįsivaizduoju darbą ir informacijos gavimą be rss :)

  11. Posted 2008.11.1 at 17:18 | Permalink

    Man labiau tikėtina, kad naršytojai NEŽINO kokia prasmė yra naudoti RSS, be to daugelis GALVOJA, kad jiems tai perdaug sudėtinga. Iš asmeniškos patirties žinau, kad žmogeliukui akivaizdžiai parodžius KAIP tai veikia ir KODĖL tai yra gerai, 90% pradeda naudoti RSS

  12. Posted 2008.11.1 at 17:30 | Permalink

    Dar dėl patogumo.. Į Opera ir Firefox iš karto yra įdiegtas RSS atpažinimas tinklapyje ir prenumerata (Opera RSS man šiek tiek patogiau veikia) Viskas padaroma keliais click. Su IE8 integruotas skaitytuvas tik parodo rss turinį (nesiūlo prenumeruoti) Chrome man rodos rss nėra visai. Jeigu RSS srautas eina per Feedburner, tai tada nėra jokio skirtumo ką naudoti, visur veikia vienodai lengvai ir paprastai ;)

  13. Mantas
    Posted 2008.11.1 at 18:06 | Permalink

    IE8 dar Beta 2 stadijoje, todėl nėra korektiška peikti :) Man su IE7 veikia puikiai ir viską siūlo.

  14. Posted 2008.11.1 at 18:53 | Permalink

    Netgi naujo RSS standarto reikia? Kažkoks nesusipratimas šitas rašinys ir pats problemos iškėlimas, tarsi tik būtų paskubomis perrašytas iš kokio besmegenio rėksnio anglų kalba. Tą aprašytą idealų teorinį atvejį „Opera“ tenkina dargi su kaupu. Neprenumeruoju kitomis naršyklėmis nei per interneto spec. tarnybas, bet nemanau, kad ir ten beviltiška.

    Pritariu Aurimui, kad tikroji problema yra bevertis siūlomų RSS turinys — visur valkiojamas tas pats newsjunk šlamštas, daug kartų nurašinėjamos nuogirdos be autorystės ir be aprašomo dalyko supratimo, netgi tyčinis duomenų nuslėpimas ir tikrovės iškraipymas bulvariniuose, biurokratiniuose arba politiniuose PR skandaluose.

    Kad padorios žinios susilaukia ir padorios paklausos, rodo ir Nezinau.lt RSS užsakymų apimtis. O į newsjunk portalus einama ne tiek naudingų žinių, kiek iš neturėjimo ką veikti — pabendrauti, pasiginčyti, išsikeikti. Pasauly padėtis geresnė, bet ne iš esmės — dalykinių švarių naujienų šaltinių reta.

  15. Posted 2008.11.1 at 19:21 | Permalink

    @Mantas
    Man rodos biski nesusipratom ;) Aš norėjau pasakyt apie RSS prenumeratą į pačią naršyklę, tiesiog prenumeruojant iš naršyklės įrankių juostos, o ne paspaudžiant rss nuorodą tinklapyje (kai kuriuose tinklapiuose tokią nuorodą būna gana sunkoka rasti ;)

  16. vienastoks
    Posted 2008.11.1 at 19:29 | Permalink

    @Vladas:

    Naujo standarto nereikia. Juk ir tas pats nuolat tobulinamas. Tiesiog kita versija galėtų numatyti sąsajas, palengvinančias prenumeratą naujokams. Tai nesusiję su turiniu. Kas norės, prenumeruos šlamštą, kas norės – vertingesnį turinį.

  17. Posted 2008.11.1 at 22:00 | Permalink

    Smarkiai perdėta – kaip jau kiti komentatoriai minėjo, Opera susitvarko su RSS puikiai, o neužilgo visos naršyklės tai darys vienodai gerai. Feedburneris taip pat puikiai atlieka darbą.

    Dėl standarto tobulinimo irgi nesuprantu – čia juk esmė kaip PĮ elgiasi su RSS, o ne pačiame xml’e. Tai tik duomenys.

    Ir galų gale – kokio velnio taip primygtinai siūlyti žmonėms tą RSS? Ką įprastas naršymas netenkina, tas ieškodamas patogesnės alternatyvos naudotis RSS išmoks nesunkiai, o kam to nereikia – jų reikalas.

  18. zemaitux
    Posted 2008.11.1 at 22:05 | Permalink

    Del naujo standarto nesutinku-tie kurie naudojosi senu RSS standartu-nepripras,nes ir senasis buvo geras,naujieji-nes ir tap nezinia kam jis reikalingas.

  19. Posted 2008.11.1 at 22:38 | Permalink

    Sorry, didelis offtopas… Problema su flash drive. Jei galit padėti, problemėlė čia:
    http://egi2ks.lt/blog/http:/eg.....protected/

  20. Posted 2008.11.2 at 0:54 | Permalink

    :) aš tai pasikartosiu jau išsakytą mintį – nematau prasmės naudoti RSS, ir jo nenaudoju ne dėl technologinių kabliukų, bet tiesiog nemalonu matyti visą informaciją vienoje vietoje, vienodo šrifto :) Patinka atsidaryti tinklapį ir paslampinėti :)

  21. Chionsas
    Posted 2008.11.2 at 2:27 | Permalink

    Džiugai, tavo aprašytą „svajonių modelį“ jau dabar naudoja Firefox’as. Paspaudi ant RSS nuorodos, atsirado gražiai suformuotas xml feed’as su galimybe subscribintis naudojant norimą RSS skaityklę ir netgi padaryti kurią nors default’ine, kad sekantį kartą neklaustų.

    Screenshot’as:
    http://img526.imageshack.us/im.....rssfd1.jpg
    (dropdown meniu padariau truputį permatomą, kad matytųsi mygtukas po juo)

  22. Posted 2008.11.2 at 4:07 | Permalink

    @karolynaz

    Malonu-nemalonu, aisku kiekvieno nuomonė, bet ar nori perskaityti visus postus, sakysim iš delfi.lt? Ypač jeigu tų įrašų yra kokie 300…Per rss galima tik peržiūrėti antraštes ir tik dominančias skaityti.

  23. Chionsas
    Posted 2008.11.2 at 5:07 | Permalink

    galbūt čia tiesiog pasireiškia žmonių intertiškumas?
    http://sethgodin.typepad.com/s.....t-and.html

  24. yuko
    Posted 2008.11.2 at 16:32 | Permalink

    Esu tinginys, todėl naudoju rss. Tingiu rašyt adresus į laukelį, laukt kol puslapis užsikraus, tada slampinėt, džiaugtis užgriozdintom reklamom kaip vž, beieškant įdomių straipsnių. O su rss, per 15 minučių galiu peržvelgt bent 50-ies svetainių dominančių rubrikų, atsirinkdamas kokį procentą nuo visų naujienų, kurias tikrai noriu perskaityt.
    Beje, tiek firefox, tiek opera feedreaderiai yra „nedraugiški“, ypač jei reikia peržvelgti daug naujienų (nes reikia perskaityt visas eilutes kiekvienos antraštės), todėl FF naudoju Brief (anksčiau labai patiko feedly), Ie7 irgi geras skaitlys, tik funkcionalumo mažoka.