Kompiuterių piratai ir žaidimai

pirate graffiti
Creative Commons License nuotraukos autorius: bmevans80

Dabartiniame kompiuterių pasaulyje ir rinkoje piratavimas apibrėžiamas kaip didžiulis blogis, kurį reikia išrauti su visomis šaknimis ir dar užpilti pesticidų, kad jis vėl neataugtų. Tačiau Brad Wardell, Stardock kompanijos vadovas, į visą šį reikalą žiūri kiek kitaip ir teigia, kad piratavimas ir kompiuterių pratai nėra pagrindinis veiksnys, turintis įtakos pardavimams realioje rinkoje.

Brad Wardell pateikia įdomių minčių savo tinklaraščio straipsnyje apie piratavimą: jis pastebi, kad dabartiniai žaidimų gamintojai labiau nori tapti, vaizdžiai tariant, muzikos pasaulio žvaigždėmis nei realiais verslininkais, uždirbančiais milijonus dolerių. Žaidimų gamintojai siekia „užsidirbti“ šlovės ir tam tikro žinomumo, tačiau jie, autoriaus nuomone, turėtų atkreipti dėmesį ne į buvimą „kietais“, bet į susikoncentravimą ties tam tikra vartotojų rinka. Svarbiausias žaidimų kūrimo aspektas (jų kūrėjams) nebūti „kietam“, o sugebėti iš to užsidirbti.

Kaip pavyzdį B. Wardell pateikia Galactic Civilizations II, kurio pardavė daugiau nei 300 tūkst. kopijų ir uždirbo apvalias aštuonženkles sumas vos su vieno milijono įnašu, taip pat Sins of Solar Empire, kurio per pirmąsias pardavimų savaitės pardavė apie 200 tūkst. kopijų – nė vienas šių žaidimų neturėjo apsaugos nuo perrašymo. Autorius klausia – kodėl jie tokie populiarūs, nors ir nėra apsaugoti?

Autorius taip pat skatina susimąstyti apie demografinius žaidimų pardavimus, pateikdamas pavyzdį su Kinijos rinka, kai joje yra daugybę žmonių, kurie tiesiog nepirks apskritai jokio žaidimo. B. Wardell siūlo tokias rinkas ir šalis ignoruoti – nekariauti su jomis dėl piratavimo, bet tiesiog neteikti techninės pagalbos – kam leisti pinigus, kurie vis tiek neatsipirks?

Kitas aspektas – žaidimų grafika. Tenka sutikti su autoriumi, kai jis argumentuoja savo teiginius: kaip jūs manote ar atsiras 50 tūkst. žmonių su naujausiomis vaizdo plokštėmis (jos kainuoja tikrai nemažai), kurie tikrai pirks žaidimą, kai šalia yra nemokama, piratinė versija? Žmogus išleidęs daugybę pinigų savo kompiuteriui ne visada norės pakloti dar ir už galimybę žaisti juo.

Autorius taip pat bando įrodyti, kad piratavimas ir piratai nėra pagrindinė problema, nes tikra žaidimų kompanija turėtų kreipti dėmesį į savo pirkėjus, o ne tuos, kurie piratauja jų gaminiais. Puikus B. Wardell pateiktas pavyzdys: yra daugybė žmonių besiskundžiančių jų WindowBlinds pagamintais išvaizdos šablonais, ir kai autorius paklausia tų žmonių ar jie pirktų, jų nuomone, jiems idealų šabloną, jie dažniausiai atsako „tikriausiai ne“. Taigi, būtent tai įrodo, kad dėmesys koncentruojamas ties rinka kurie perka, o ne piratauja.

Išvadose teigiama, kad geras žaidimas turi atitikti jį perkančių žmonių lūkesčius ir pageidavimus, tačiau kompiuterinių žaidimų rinkoje kol kas nemažas dėmesys skiriamas ir tiems, kurie naudojasi preke nemokėdami. O žaidimų kūrėjai turėtų susimąstyti apie tokių (mokančių) pirkėjų patenkinimą ir nesistengti atrodyti kietais.

This entry was posted in komentarai, programos and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Both comments and trackbacks are currently closed.

23 Comments

  1. Posted 2008.4.14 at 11:19 | Permalink

    Dėl demografinių pardavimų būtų galima daryti kitaip – adaptuoti patį žaidimą tai šaliai. T. y., išversti jį ir pritaikyti kainą. Taip būtų galima uždirbti daugiau, negu kovojant su piratavimu, kai tavo žaidimo kaina – 1 MGL.

  2. Posted 2008.4.14 at 12:00 | Permalink

    Įdomiausia turbūt būtų tai, kad tekstas dedikuotas tiems, kam piratavimo žala yra skausminga, bet ne tragiška. Stambieji leidėjai jau senai yra susitaikę su tuo, kad ~40 procentų jų išleistų ir žaidžiamų žaidimų yra piratiniai. Jie uždirba daugiau nei pakankamai iš likusių 60proc. pardavimų + reklamos biznis + papildomas turinys. Pavyzdyje minimi žaidimai kurių neva niekas nepiratauja yra labai specifiniai. Jie atstovauja retą žanrą, jie NESKIRTI masiniam vartojimui, jie paprastai visada turi stiprų ir BRANDŲ (visomis prasmėmis fandomą). Tiem kas piratauja šie žaidimai neįdomūs o tiem kas juos žaidžia piratauti ne lygis. Beto tai protingi ir įžvalgūs žmonės. Jie žino, kad jei kompanija vis dar išleidžianti tokio tipo žaidimus bankrutuos, jiems aplamai neliks ką žaisti. Savo populiarumu ir gerais pardavimais gali pasigirti, bet kuri stiprų fandomą turi serija ir TAI NEPRIKLAUSO nei nuo žaidimo kainos, nei nuo jo apsaugos. Pvz.: pažystų daug Blizzard fanų. Mes net gūdžiais devyniasdešimtaisiais sukrapštydavom reikalingus litus Diablo II įsigyjimui. Kai tuo tarpu visą kitą piratavom.

    Iš esmės viskas priklauso nuo to kaip žmonės vertina piratavimo daromą žalą. Jei kažkas jaučiasi dideliu revoliucionierium pavogęs NFS ir tipo nedavęs uždirbti EA tai man tik kelia juoką. Vagystė padaryta neva maištaujant vistiek lieka vagyste, o milijonai casualų nusipirks ne tik legalią kopiją, bet ir dar du kartus tiek papildomo turinio. Finale EA kaip buvo taip ir liks didelė ir stipri. Tuo tarpu jau iš įpročio pavogti kiti casual tipo žaidimai gali tapti priežastimi dėl kurių bankrutuoja talentingos studijos. Kai tik pasirodo kokia naujiena, kad studija užsidaro ar parsiduoda stambiam leidėjui, iškarto atsiranda minios vaikų rašančių graudžias atsisveikinimo eilutes ir keikiančius stambų leidėją perperkantį jų mylimo žaidimo kūrėją. Aš jau nekalbu apie tai, kad kol nebus pažabotas piratavimas, tol neveiks jokia sistema. PEGI, ERSB ir kitos organizacijos kovojančios už tai, kad varotojus pasiektų saugus ir adekvatus turinys, savo norus padaryti ateitį šviesesnę gali paprasčiausiai palaidoti. Kodėl? Nes PEGI ir ERSB sistemos veikia tik TADA kai žaidimą perki parduotuvėj. Va ir vėl man juoką kelia tiek Lietuvoj tiek užsienyje gyvenantys tėvai, pergyvenantys, kad jų vaikai žaidžia Manhunt, bet tuo pačiu metu toleruojantys piratavimą. Jei netolruotų, vaikas ir nežaistų, nes vakaruose M ar Teen žaidimų pardavimas nepilnamečiams ganėtinai griežtai kontroliuojamas. Užsivedžiau, galėčiau dar kalbėt ir kalbėt :). Bet vistiek mūsų šalyje nuo to nei šilta nei šalta.

    Ekranas minėjo demografinius sprendimus. Na pas mus jei taikomi. Lentynos lūžta nuo licencijuotų Ru versijų kainuojančių iki 50. Nemažai žaidimų pasirodo ir originalo kalba kurių kaina sukasi aplink 50 litų. Tai nėra brangu. Tokios kainos visai adekvačios mūsų regionui. Labai einat, ieškot, perkat?

  3. vienastoks
    Posted 2008.4.14 at 12:22 | Permalink

    Artojas »

    Neradau eilutės, su kuria nesutikčiau. :) Man irgi visada atrodė verta remti patinkamus žaidimus. Pirkau Microprose originalus po 250 Lt (1994-aisiais), bent jau susimetęs su draugais. Tiesa, vistiek nulinko firma. Susipirkau ir visus New World Computing originalus, originalų Baldur’s Gate. Kartais pirkimas nepadeda – firmos priima nuostolingus sprendimus ir bankrutuoja pačios – ne viskas nuo pardavimų ir piratavimo priklauso.

    Aš įsivaizduoju, kad tėvams labai sudėtinga auklėti vaikus nepiratavimo dvasia. Kiek žaidimų gali pažadėti per mėnesį nupirkti? Vieną-du. O kai klasės draugai kasdien po kelis parsisiunčia ir giriasi gavę dar neišleistus, tai greitai taviškis Jonukas tampa žaidybiniu pastumdėliu…

  4. m
    Posted 2008.4.14 at 12:36 | Permalink

    aš už piratavimą. piratavimas yra gerasis komunizmas :))

  5. Posted 2008.4.14 at 13:21 | Permalink

    Vat aš jaučiu turėsiu progą patestuoti auklėjimą ant saviškio bandydamas išauginti jį tokį, kad savo vertę jis suvoktų ne pagal tai kiek ko turi. Prisiminkim savo mokyklą. Buvo irgi visokių pastumdėlių. Kažkas neturėjo banankių, kažkas piramidkių. Kažkieno mama po sąjudžio kooperatyve įsidarbino ir maitino vaikus Snickeriais. Ir stumdėmės. Ir kovojom kaip kas galėjom, bet vogti nevogėm. Daug kas sako, kad piratavimas nieko blogo, nes pavogi nematerialų dalyką. Na tai išsilavinimo spragos. Manau taip sparčiai populiarėjant internetui ir visam jame esančiam gėriui vis daugiau žmonių pradės suprasti kas yra IP. Jau dabar kiek pažiūrių dauguma vykusiu ir nelabai vykusių blogerių susidėję disclaimerius dėl turinio kopijavimo. Vadinas jiems nelabai patiktų, jei kažkas apvogtų juos. Greičiausiai mokomasi ant savo kailio. Prieš aštuonis metus neturėjau pakankmai pinigų mobiliakui, tai pirkdavau vogtus. Paskui kažkas pavogė man gimtadieniui dovanotą brangų dviratį. Nuo tada nebeperku nieko kas vogta. Jei neturiu pinigų kažkam tai man to kažko ir nereik.

  6. Posted 2008.4.14 at 13:32 | Permalink

    Heh, pagalvojau apie save visus žaidimus iki šiol piratindavau (neskaitant Diablo 2 bei starcraft kad pažaisti originaliuose serveriuose), štai visai nesenai pamačiau išeina naujas hitas, išreklamuotas kad bus afigenas bla bla bla bla, dabar jau dirbu užsidirbu, galiu sau leisti ir nusipirkti. Pasidariau „Pre-Order“, po 3 savaičių gavau.. „pyp, do pyp“ atsiprašant ne žaidimas (hellgate london). Atsisiuntus, tai bent negaila ištrint, o dabar pasilikau abi dėžutes prieš akis, kad nebekvailiot :)

  7. Posted 2008.4.14 at 13:40 | Permalink

    Hehe. Tai dabar tavo aklas pasitikėjimas Roperiu ir Flagshipais likęs dar nuo Diablo laikų tave pavedė. Mane irgi. Bet aš nieko dėl to nekaltinu. Reikėjo spaudos paskaityt. Apie Hellgate daugiau ar mažiau visur teisybę rašė :).

  8. Posted 2008.4.14 at 14:24 | Permalink

    Manau legalios kopijos įsigijimas su kažkokiu priedu, pvz. žaidimo figūrėlėmis, Chun-Li apatiniais (lol) ar ypač Guitar Hero/Rock Band atveju – instrumentu(-ais), yra logiškas žingsnis, kadangi piratkė be tų instrumentų yra praktiškai nieko verta, tad vartotojas niekur nesidėtų, imtų tuos priedus su legalia žaidimo kopija. Žinoma, kokioje JAV galima įsigyti tiek žaidimo kopiją, tiek instrumentus atskirai, tačiau kodėl nepadarius elementaraus dalyko pvz. Kinijoje ir pardavinėti instrumentus tik su geimu?

    Vienžo mano manymu gamintojams reikėtų stengtis dažniau siūlyti su kopija nevirtualių/nenupirataujamų dalykų.

  9. Dulke
    Posted 2008.4.14 at 14:24 | Permalink

    Zaidimu piratavimas visada buvo dideliu diskusiju objektas. Is dalies sutinku su Artojum, kad piratavimas= vagimas, taciau- koks yra skirtumas siuo atveju, tarp zaidimo ir knygos? Kodel dauguma siunciasi, skolinasi, ar skaito knygas bibliotekose, ir niekas del to nekelia problemu? Taciau visada atsiranda tokiu knygu, kurias norisi tiesiog tureti pas save lentynoje, o ne tik buti perskaiciusiam- tokias knygas ir perki. Uz tai ir zaidimai bus nupirkti, tik tada, kai bus noras juos laikyti lentynoje.

  10. AbsS
    Posted 2008.4.14 at 17:13 | Permalink

    Jei žaidimo kaina ir gaunamas atlyginimas būtų tokio paties santykio, tada dar galima galvot apie pirkimą, bet kai pamatai, kad žaidimo kaina ir komplektacija JAV gerokai skiriasi nuo lietuviškosios (Lietuvoj kažkodėl brangiau ir priedų nesulauksi), o dar ir vėluoja gerokai, tai greitai išmuša bet kokį norą pirkti. Būčiau pirkęs ir ne vieną. Beja, nereikia kopijavimo lyginti su vagyste. Jei kas nors ateitų ir iš mano dviračio sau pasidarytų kopiją ir nuvažiuotų su ta kopija, man nuo to blogiau nepasidarytų. Ir nereikia pasakoti, kokie nuskriausti gamintojai. Uždirbti yra kitų modelių, ne tik dežučių su diskais pardavinėjimas. Bėda su paplitusiu modeliu yra tai, kad tu perki diską su žaidimu ir serijos numeriu, o ne žaidimą. Praradai diską ar serijos numerį, ir žaidimo staiga nebeturi.

  11. Posted 2008.4.14 at 19:31 | Permalink

    Jei žaidimai kainuotų litais, vietoj eurų, tai už 20-30Lt visai normalu būtų pirkti. Aišku, visų nepirkčiau vistiek, bet kurie patinka ir online galima lošti, kodėl ir nepaėmus legalaus už normalią kainą, nes gautum updatus ir serverių. Dabar mokėti po 30eurų ir daugiau tikrai neapsimoka.

  12. Posted 2008.4.14 at 19:35 | Permalink

    ir šiaip aš piratas iš esmės, :D jei kažkas parašė kodą, kažką ten nupiešė, ir jam už tai sumokėjo, tai koks jam skirtumas ar poto tą žaidimą žais 100 ar 1000 žmonių. Čia kaip knygą gali pirkt, gali bibliotekoje skaityti, ir jei autorius leistų tik pirkti kiekvienam jo knygą, tai pagalvotume, kad jis trenktas… o kuo žaidimai ar programos skiriasi, kai jau padarai, taigi nebeskauda kas ja naudojasi, nes taip ar anaip JAU padarei tą darbą. Pinigus galima būtų mokėti, tik už paslaugas, tolesnius update ir t.t.

  13. Posted 2008.4.14 at 19:50 | Permalink

    Tas pats liečia ir muziką, kiną ir tą pačią literatūrą. Bibliotekininkai blemba :). Kas per paskutinius porą metų sėdėjo bibliotekoj ir skaitėt pakelkit ranką. Išvedžiojimai ir tiek.

    Kas dėl kainų. Audiosurf’as. 10USD nekainuoja. Jau teko bendraut su alpstančiais koks geras žaidimas. Bet šiaip tai iš linkomanijos juk dauguma… COD4 originalas, originalų žaidi? Šiaip vos ne nuo pirmos prekybos savaitės jis parduotuvėse kainuoja ~40lt.

  14. Posted 2008.4.14 at 22:41 | Permalink

    PC CALL OF DUTY 4: MODERN WARFARE 178.00 Lt
    nežinau, kur čia tokią labdarą daro po 40Lt…

  15. Posted 2008.4.14 at 23:22 | Permalink
  16. Posted 2008.4.14 at 23:55 | Permalink

    kadangi zaidimu beveik nezaidziu. Isskyrus Half Life, kai iseina nauja dalis :D tai man tas piratavimas neaktualus :DDD

  17. Posted 2008.4.15 at 0:05 | Permalink

    pff, kas pirks akelotės rusišką, kai galima normalų parsiųst??? normalus kainuoja 140Lt, o nieko blogiau nematęs, nei rusiškai verstas žaidimas, tiesiog ir garsą ir textą sugadina… neįsivaizduoju, kas perka tuos rusiškus game maximoj, galbūt tik kaip nevykusią gimtadienio ar pan. dovaną, visiškai žali šitam reikale žmonės…

  18. Posted 2008.4.15 at 8:21 | Permalink

    neks to piratavimo nesustabdys

  19. Posted 2008.4.15 at 9:19 | Permalink

    -> Originalas.

    Nu sorry kolega, bet būti žaliam kažkame, tai — to kažko neišmanyti. Todėl be pykčio žaliu drąsiai galiu vadinti tave patį. Jei spie RU kalba išleistus žaidimus sprendi pagal tai ką nupiratavęs siųsdavaisi prieš 5 metus tai gal ir gali susidaryti įspūdis apie prastą kokybę. Šiaip licencijuoti rusiški žaidimai verčiami ir lokalizuojami stambiausiuose Rusijos žaidimų kūrimo kompanijose ir tai daroma naudojant originalias garso bibliotekas. Vadinas žaidime pasikeičia tik dubliavimas. Didžioji dalis žaidimų dubliuoti labai profesionaliai, aišku yra ir dalis kur skaitovo intonacija ne visai atitinka aplinką, bet balsas ir garso kokybė dabar jau visada būna aukščiausios klasės. Apskritai kas liečia literatūrinę pusę tai jau buvo juoko ir su S.T.A.L.K.E.R ir su The Witcher kai visi kas galėjo žaisti Ru versijas jas ir žaidė nes EN buvo totalus Crap. Mano paskutiniai pirkti Bioshock ir Overlord irgi tiek literatūrine, tiek dubliavimo profesionalumo prasme niekuo nenusileidžia originalams.

    Galų gale. Tu pats pasakei, kad pirktum už tokią sumą. COD4 net ir tuo atvju jei būtų prastas dubliavimas atitinka visus kriterijus. Žaidimas nr1., supportinamas, geras turinys tinkle. Tinkle — kur personažai veik nekalba ir tu to garsinimo nė negirdėsi. Tau parodytas pavyzdys o tu vėl išvedžioji. Todėl, kad ne kainoj esmė brol. Yra žmonės kurie piratauja nes neturi galimybių įsigyti kažko net ir už 10 litų (žiūrint tavo blogą manau tu į šią kategoriją nepretenduoji), yra tokių kur piratauja dėl išsilavinimo spragų (nes pvz. jų ISP vesdamas interntetą, naudojimąsį vidiniu P2P išreklamavo kaip naudą). Ir dar yra tokie, kurie tai daro iš principo. Daro ir garsiai teisinasi, bei kaltina aplinka dėl savo pasirinkimo. Aplinka gali keistis kiek ir kaip tik nori jūs gi visada rasite įvairių kontrų. Bet jei atvirai, tai aš tokio elgesio ir dar didžiavimosi tuo negaliu suprast.

  20. Posted 2008.4.15 at 10:11 | Permalink

    Nereikia pasakų :) Assassins Creed priešleidybinė EN versija buvo bugova, kaikurie lygiai neveikė, o labai norėjos palošt mėnesiu anksčiau prieš išleidimą.. Parsiunčiau RU versiją. Ne tik, kad nebuvo pasirinkimo EN kalbos, bet ir valdymas pakeistas, kurio neįmanoma atkeisti į tokį, kokiu lošiau EN versijoje, kol ji nulūžo 4 lygyje… Dėl garso, gal jie ir pro vertėjai, įgarsintojai, bet net nėra ką lygint Assassins Creed EN ir RU. Jei žaidimas RU gamybos, tai dažnai ir įgarsinimas geras, bet kai rusai išverčia EN žaidimą, tai geriau nereikia.

    nors CoD 4 aš nepirkčiau vistiek, žaidimas geras, bet MP ne tas, nėra jame teamwork, tai jokio įdomumo lošt online. Tarkim Battlefield 2 atpigino iki 35Lt, tai žadėjau nusipirkti (tik dar nespėjau), :) nes tada galėsiu lošti legaliuose US servuose, kurie 100% stabiliai veikia ir žaidėjai juose ne 15metų, tada smagu lošt su teamwork. Vienintelis pliusas tokių legalių žaidimų, jei jie turi gerą MP, tai gali dar ir nupirkti, jei už tuos pinigus gausi galimybę žaisti geresnės kokybės serveriuose, nei cracked versija siūlo.

  21. Posted 2008.4.15 at 10:31 | Permalink

    Galėčiau dar kartą parašyti tą patį, ką parašė Artojas, bet gal tiesiog pasirašysiu po jo žodžiais.:D
    Nuo pirmų dienų Games.lt palaikiau jūsų poziciją. Nors iš esmės sutinku ir su idėja, kad piratavimo blogis nėra toks vienareikšmis, kaip kartais norima pademonstruoti. Yra savų būdų užsidirbti ir tada. Tuo labiau, tikrai nemažai yra lietuvių, kurie pažaidę kokį Lineage2 lietuviškuose šūdserviuose, po to nusprendė išeiti žaistį į „global’ą“. Vargu, ar bent tiek jų būtų buvę, jei jie nebūtų turėję šanso „užsikabliuoti“.

  22. Posted 2008.7.29 at 19:50 | Permalink

    laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaabai juokingas piesinys

  23. Posted 2009.11.17 at 10:04 | Permalink

    Kova su vejo malunais pries tokius piratus ir tiek.