Jei nebūtų Google… (ar Google monopolis?)

google17
(keso nuotrauka)

Kuriam nors labai sėkmingam verslui pasiekus didelę rinkos dalį ir skvarbą vartotojų įpročiuose, yra graži tradicija pradėti svarstyti, ar jis tapo monopoliniu. Jei tai JAV verslas, tai pakeliui aptariamos ir galimybės jį suskaldyti, kaip kadaise buvo padaryta su monopoline telekomunikacijų bendrove AT&T. Po padidinamuoju stiklu savu laiku buvo IBM, po to – Microsoft, dabar – Google. Tai ne pliurpalai prie alaus bokalo – Google elgesį rinkose analizuoja ir informacijos valdymo profesoriai. Kaltinimai Google dažniausiai remiasi jos dominuojančia padėtimi paieškos ir interneto reklamos rinkose, taip ribojant verslą (išmestas iš Google – išmestas iš interneto) ar kuriant barjerus jo plėtrai („privaloma“ AdWords reklama, SEO, kad būtum aptinkamas).

Aš monopolijas matuoju ne moksliškai, bet paprastai: kas nutiktų, jei tarnyba visiškai dingtų? Ar aš likčiau be paslaugos? Ar man už ją reikėtų mokėti brangiau? Ar patirčiau didelių nepatogumų ir trikdžių verslui/darbui?

Pavyzdžiui, jei dingtų vanduo vamzdžiuose ar elektra, būtų tragedija. Vandens galiu nusipirkti parduotuvėje, bet brangu ir nepatogu jį tampyti. Apie elektros generatorių balkone ar rūsyje geriau patylėsiu… O Google?

  • Paieška. Neseniai bandžiau savaitę pagyventi su Live Search ir Yahoo! Search. Jokių problemų. Skirtumai – kosmetiniai, bent jau mano atliekamoms paieškoms.
  • Paštas. Jei dingtų šią sekundę, prarasčiau daug svarbių laiškų ir adresų, bet tai galioja bet kokiai programai ar tarnybai. Kitos būtų ne tokios patogios, bet išsiversčiau. Turiu adresus ir Live Mail, ir Yahoo!, ir netgi Inbox.lt.
  • Žemėlapiai. Earth beveik nesinaudoju, Maps irgi turi stiprių konkurentų. Adresams Lietuvoje dažniau naudoju Maps.lt. Jokios grėsmės.
  • Video. YouTube naudojuosi labiau iš įpratimo. Vimeo yra geresnės kokybės, daug tų pačių klipų yra DailyMotion ir kitose tarnybose. O kur dar lietuviškos tarnybos, kuriose dar nė apsilankęs nebuvau – būtų gera proga susipažinti.
  • Reader. Populiaresnė už Newsgator ar Bloglines, bet asmeniškai patikrinau, kad galima visiškai be jos apsieiti net prenumeruojant didelius srautus.
  • Docs. Zoho alternatyva man pernelyg marga, bet tai nereiškia, kad negalėčiau ja naudotis. Jei nebūtina kurti dokumentų internete, tai jais keistis galima ir per Live Workspace.
  • AdWords/AdSense. Nepastebėčiau, kad pradingo. Žinau, kad nemažai verslų iš to gyvena, bet man tokios reklamos sistemos nepatinka, nes jos skriaudžia turinio kūrėją reklamos užsakovo naudai. Nesubalansuotas modelis.

Atidžiau pasižiūrėjus, viskas taip nemonopoliškai atrodo. Ypač asmeniniam vartojimui. Bet netgi svetainėms ar verslui Google nėra gyvybiškai svarbi. Na, gerai – iš Google paieškos į nežinau.lt ateina apie 50% lankytojų. Tarkime, kad jie dingo. Bet dingo tik vienai dienai, nes kitą dieną ateis jau iš Live ar Yahoo! paieškos – žiūrint, kuri pasirodytų tinkamesnė kaip Google pakaitalas. Nelikus paieškos daug svarbesni būtų svetainių katalogai, o kadangi nežinau.lt yra ir on.lt, ir Delfi kataloge, ir kituose – norintys skaityti surastų.

Priėjus išvados, kad Google nėra monopolis, nes viską be vargo ir išlaidų galima padaryti su kitomis tarnybomis, logiška manyti, kad dominuojanti padėtis vienoje ar kitoje rinkoje yra tiesiog tobulesnio produkto išdava. Google labiau stengiasi, geriau ir patogiau padaro, todėl jos populiarumas yra visiškai pelnytas, o lyginimai su IBM ar Microsoft iš esmės netinka.

Įrašo tema: internetas, komentarai ir žymos: , , , , . Pasižymėkite nuorodą. Parašykite komentarą ar įdėkite citatą:Nuorodos URL.

Komentarų (17)

  1. nonsense
    Parašytas 2009.3.17 (11:43) | Nuoroda

    Bent jau as daznai rasau i narsykles adreso langeli nepilna adresa, pvz. nezinau ar bbc. Kadangi google nustatyta kaip paieska pagal nutylejima, tai ji ir atnesa mane tiesiai i norima puslapi. Kitu atveju rasyciau pilna adresa. Taigi tas 50% atejimas per google yra su dideliu klaustuku.

  2. Parašytas 2009.3.17 (12:30) | Nuoroda

    Jei nebūtų google, tai naudotųsi Yahoo ar Live… bet dabar yra google, ir tai yra monopolis, nes >90% naudoja google paiešką.

    AdWords dar blogesnis dalykas. Lietuvoj gal daug nematom, bet en puslapiuose nukonkuravo daugumą tarnybų savo juokingom kainom ir puslapių pasiūla.. Kainas numažino, nes jų nieks nekontroliuoja.. Turėtų US valdžia kokius apribojimus įvesti jiems, kaip minimali reklamos kaina ir t.t. Tai reguliuoti, o tai tuoj viską suvalgys tie google.. o ar geriau nuo G pasidarė?? Tame ir esmė, kad yra geresnių alternatyvų, bet per google monopolį jų net nebesimato..

  3. Parašytas 2009.3.17 (13:29) | Nuoroda

    Labiausiai gaila butu gmail. be kitu issiversciau lengvai.

  4. Tomas
    Parašytas 2009.3.17 (13:33) | Nuoroda

    „Aš monopolijas matuoju ne moksliškai, bet paprastai“
    Gal ir paprastai, bet šiuo atveju – neteisingai. Klausimas ne tas, ar pasaulis sugriūtų, jei neliktų Google. Klausimas – ar sugriūtum tu, jeigu tavęs neliktų Google pasaulyje? Tai ne tas pat!
    Jeigu tiesiog neliktų Google, tu teisus – vartotojai ateitų iš kitų paieškos varikliukų. Bet jeigu visi vartotojai ir toliau naudojasi Google, tik ten tavęs neberanda? Kokios pasekmės tau, manau pasakoti nereikia…

  5. Parašytas 2009.3.17 (13:57) | Nuoroda

    Pamąstymai gal ir įdomūs, bet tavo monopolijos matavimas neteisingas. Tuo labiau, kad prie visų punktų priėjai išvados jog tai tik įpratimo reikalas. Visi žinom, kad Microsoft yra monopolininkas, bet kas būtų jei ji dingtų? Visi galėtų pereit prie OS X arba Linux, netektume kelių keyboardų ar mousų, kuriuos pakeistų Logitechai, ir pan. Išgyvent būtų galima, bet tai nereiškia, kad MS ne monopolininkė. Neturiu laiko plačiau rašyti, bet manau supratai, ką turėjau galvoj.

    • vienastoks
      Parašytas 2009.3.17 (14:03) | Nuoroda

      Man atrodo, kad chaosas, kilęs dingus šiandien 3 popiet visiems Microsoft produktams būtų nepalyginamai didesnis už Google dingimą. Taip, mintį tavo supratau – Google jėga, atsiradusi iš paieškos dominavimo rinkoje, yra labai didelė, tačiau skverbtis – kitas labai svarbus komponentas (jei ne svarbesnis) yra nedidelė. Su Microsoft skverbtimi galima būtų palyginti tik tuos klientus, kurie visiškai persikėlė į Google Apps. O tokių yra gal tik dalis procento.

  6. dainius
    Parašytas 2009.3.17 (14:04) | Nuoroda

    bet tai apie zoho office greitį aš patyliu lyginant su google docs

  7. Parašytas 2009.3.17 (17:31) | Nuoroda

    Monopolistai ir dar kokie Google:

    1. reklamos srityje nr.1, pirmieji isplatinio CPC (mokejimo uz paspaudimus) modeli, nauda tiek reklamdaviams, tiek tinklapiams.
    2. paieskoje – naudotoju %, kiekvienais pastoviai auga, kad ir ka darytu konkurentai, nes tai geriausia paieskos sistema (pakolkas).
    3. google maps 5 galvom lenkia lietuviska analoga maps.lt, kuriuo neipratau naudotis ir atrodo neteks, nes viskas sulietuvinama pamazu google.

    Dauguma produktu, kuriuos paimi yra visa galva auksciau uz konkurentus, tikrai dominuojanti padetis. Ar tai daugiau minusu ar pliusu tureti toki giganta, jau kitas klausimas.

  8. tomke
    Parašytas 2009.3.17 (18:30) | Nuoroda

    Monopolija (iš graikų kalbos: monos, vienas + polein, parduoti) – padėtis rinkoje, kai egzistuoja tik vienas tam tikros prekės ar paslaugos pardavėjas. Susiklosčius tokiai padėčiai konkurencijos nelieka, o visi pirkėjai tampa visiškai priklausomais nuo monopolisto.
    Taigi…google nėa monopolistas, o vien dėlto, kad jų teikiamos paslaugos vartotojui priimtinesnės, dar nepadaro jo monopilistu.

  9. Parašytas 2009.3.17 (20:12) | Nuoroda

    Manau gana didelė dalis Lietuvos gyventojų naudoja Google kaip pagrindinį paieškos variklį, nes turbūt vienintelis iš globaliųjų SE turi lietuvišką versiją ir specializuota lietuvišką paiešką.

    Mano tinklaraštį aplanko apie 70-80% Google srauto, tad man tai būtų tikrai skaudu, nes prie optimizavimo tektu vėl padirbįti, nes yahoo ir MSN Live Search kiek kitaip rikiuoja paieškos rezultatus, nei google…

  10. Parašytas 2009.3.17 (21:36) | Nuoroda

    Tomke labai teisingai pasakė. Nereikia painioti to, kad googlas viską apie visus žino, ir nori žinot dar daugiau, ir nepasislėpsi nuo jo :) bei monopolininko statuso, kurio, kaip matome, jis neturi – visos paslaugos pakeičiamos arba lygiavertėmis arba beveik tokiom pat gerom alternatyvom (gal googlo paslaugos kartais atrodo geresnės, nes integruotos tarpusavyje, be to, ir googlo vardas daro savo, tai ne kokia nauja mažytė IT įmonėlė)

  11. moderis
    Parašytas 2009.3.18 (8:02) | Nuoroda

    Susidaro įvaizdis, kad jei jau esi pirmaujanti savo srityje įmonė ir tavo produkcija populiaresnė už kitas, tavo „vardą“ pažįsta kas N-tas, bet šiaip nesi vienintelis… Būtinai būsi paskelbtas monopolininku aka pavojingu piliečių sąmonės manipuliantu ir bus susidomėta, ką gi tau padaryt, kad tavo verslas nebūtų jau toks sėkmingas.

    ale nu tai ot kokie visi pavydūs.. nu tikri žmonės.

  12. Parašytas 2009.3.18 (8:44) | Nuoroda

    Moderis – bet pasižiūrėk kokia rinkos dali Google kaip SE užima Lietuvoje :)? Monopolistais skelbiama ir nuo 60% valdomos rinkos, o pas mus Google paieškos varikliu naudojasi daugiau kaip 80% visų vartotojų, Gmail naudojimas irgi prie panašaus linksta… Adsense taip pat – ar matėtė bent pora lietuviškų rimtesnių įmonių reklamų kokiame užsienio reklaminiame tinkle?

    Vadovaujantis rinkos dėsniais Google yra monopolistas keletoje šakų. Tačiau ar jų paslaugos pakeičiamos ar ne – jau kitas klausimas :)

  13. Parašytas 2009.3.18 (9:22) | Nuoroda

    Pilnai sutinku su vienotokio išvadomis apie Google.
    Mano supratimu, esminis klausimas ne yra monopolis ar jo nėra, o kaip Google tapo monopoliu.
    Jeigu jie pasiūlė tokį produktą, kurį pasirinko dauguma vartotojų, tai nematau tame jokios bėdos.

  14. Parašytas 2009.3.18 (10:42) | Nuoroda

    As ir nesuprantu zmoniu,kurie tiesiog i isterija i puole,vien todel,kad jie negali pakest paklausiu produktu…jei dauguma nesios dzinsus,tai tik ne as!Ir kasiu visiems,kas taip daro,peiksiu,vadinsiu visaip!Jei kiti megsta Mersus,tai as ju neapkesiu,nes tai nesamone!Jei mases megs iPhone,tai man tai slamstas…ir butinai tai visiems prikisiu,visiems papasakosiu,visiems pasakysiu,kad jie neteisus…Nu cia net logikos nerasta,emocijos ir noras pasireiksti zmogiskam individualumas,gal dar aibe tu psichologiniu aspektu.
    Esme,kad Google nedraudzia Yahoo kazka pasiulyt geresnio,Yahoo to nesugeba,kaip ir Microsoft,jie paprasciausiai nepajegus konkuruot su Google.
    Jei Google tam uzkirstu kelia ivairiais budais,bet butent specialiai,o ne siulydama gera ir patogu produkta(nu ir kas,kad tau nepatogus ir blogas?Naudokis kitu…),tai jie nekalti,kad kiti prastai viska organizuoja ir silpnos komandos sudeties.
    Kodel Apple dar iki siol nemirsta,nors dviracio jokio neisradineja?Ka jie tokio ypatingo sukure?Isrado OS?Ju pilna.Sukure PC?Jie jau yra ir be ju.Bet padare tikrai patogius ir mielus produktus mases,tiek isvaizda,tiek naudojimusi.Tai ka jiems dabar reikia pradet gamint ir kurt tokias pacias nesamones kaip kiti,nes mat mp3 grotuvu kurejams pasidare anksta ir jie nezino ka cia pasiulyt…Nu baikit juokus,monopolininkai.

  15. vox
    Parašytas 2009.3.28 (1:28) | Nuoroda

    kalbat visiskas nesamones, jei liginat vimeo ir kt su youtubu…

  16. Parašytas 2009.7.22 (7:53) | Nuoroda

    Pamąstymai gal ir įdomūs, bet google paieška daug rimtesnė nei kuri nors kita.

Viena citata

  1. [...] Jei nebūtų Google… (ar Google monopolis?) [...]

Parašykite komentarą

Jūsų adresas niekada nebus skelbiamas ar perduotas kitiems. Privalomi laukeliai pažymėti *

*
*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>