Gijų eksperimentas


Creative Commons License nuotraukos autorius: djking

Sumaniau naują eksperimentą, paremtą mūsų diskusijų ir mano trumpo pranešimo BlogOUT apie nuorodų svarbą tinklaraščiuose motyvais. Eksperimento esmė: atsirinkau penkis lietuviškus tinklaraščius (pusiau atsitiktiniu būdu) ir įdėjau juos į atskirą aplanką skaityklėje. Tą aplanką aš pildysiu kitais tinklaraščiais tik tuomet, kai kurio nors iš penketuko įraše pasirodys nuoroda į dar nesantį aplanke tinklaraštį. Įkėlęs naują, pradėsiu sekti ir jo nuorodas. Ir taip toliau tol, kol aplanke neprisirinks didelė krūva projektų. Kiekvieną pridedamą tinklaraštį pasižymėsiu kartu su data, kada pridėtas ir šaltiniu, kuris jį į tą aplanką „pakvietė“.

Kam tai darau? Noriu patyrinėti, ar svarbios tinklaraščiuose nuorodos į kitus projektus; ar galima surasti naujų skaitinių, pradedant vos nuo kelių žinomų adresų; kaip greitai driekiasi gijos iš vieno projekto į kitą. Tyčia neskelbiu tų atrinktųjų, bet pakanka paminėti, kad jie yra įvairaus populiarumo ir įvairių temų.

Ar žinote, kodėl Google myli tinklaraščius, dažnai jų įrašus iškeldama aukščiau už portalų ar oficialių verslo bei valstybinių svetainių? Dėl to, kad bent trumpai, bet tinklaraštyje vienos temos rašinys būna centrinis ir svarbiausias, dėl to, kad tinklaraščių platformos yra gerai pritaikytos palankiems paieškai vardams ir metažymoms, bet svarbiausia – dėl to, kad tinklaraščiai paprastai negaili nuorodų vienas į kitą, taip palaikydami žiniatinklio idėją. O Google padarys viską, kad išsaugotų žiniatinklio principą – prasmingas nuorodas iš vieno teksto į kitą – nes jos pačios imperija ant jo laikosi.

Google mato, kad gobšios verslo svetainės ir portalai praktiškai nededa nuorodų arba deda jas su atributu „nofollow“, taip iškreipdamos žiniatinklio principus. Google mato, kad žiniatinklis baigia suirti į milijardus mažų salelių, kurių nesieja niekas – nebent paminėjimas kuriame nors agregatoriuje (Digg, Del.icio.us, Reddit). Google tai nepatinka, todėl ji skatina nuorodas ten, kur jos dar yra*, „mokėdama“ geresnėmis pozicijomis ir skaitytoju dėmesiu paieškos rezultatuose.

Google teisi, Tim Berners-Lee teisus – nors kiekviena svetainė yra salelė unikalaus, jos autorių kuriamo turinio, gijos iš vienos į kitą privalomos. Kitaip suirs voratinklis. Kitaip visą galimybę būti atrastiems ir pastebėtiems mes perduosime didelėms informacijos ir nuorodų tarnyboms, kurioms mes esame per maži ir nesvarbūs (kada paskutinį kartą buvote pirmajame Digg puslapyje?).

„Gijų eksperimentas“ nėra agitacinė priemonė, nors iš esmės pritariu Justino iniciatyvai plėsti nuorodas į kolegų rašinius (nebūtinai fiksuotą jų skaičių ir nebūtinai kiekviename rašinyje). Tai tyrimas, kurio tarpiniais rezultatais kartas nuo karto pasidalinsiu. Po pirmos eksperimento dienos nuorodų į kitus tinklaraščius skaičius – 0. :)

* – Būtina priminti, kad Google skatina tik prasmingas nuorodas. Už parduotas ar sudėtas be ryšio su įrašo tema lygiai taip pat energingai baudžia.

This entry was posted in blogai•lt, internetas and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Both comments and trackbacks are currently closed.

28 Comments

  1. Posted 2008.7.9 at 13:16 | Permalink

    Įdomu, kas iš to gausis. Paaiškės ant kiek mes esame draugiški ir dosnus dėmesio kolegoms.

  2. Posted 2008.7.9 at 13:58 | Permalink

    Niekaip nesuprantu. Kas yra skaityklė ir kur pamatyti tuos 5?

  3. Zheka
    Posted 2008.7.9 at 14:12 | Permalink

    hm,kai kas mato kolegas,kai kas mato konkurentus:)idomu,kiek lietuviu gali atsispirti tikram lietuviskam „kad tik kaimynui butu blogiau“?:)

  4. vienastoks
    Posted 2008.7.9 at 14:52 | Permalink

    @nuolaida:

    Tie penki – paslaptis. :) O skaityklė yra vieta RSS skaityti (Google Reader, FeedDemon ir pan.)

  5. Posted 2008.7.9 at 14:54 | Permalink

    Labai įdomu, lauksiu naujojo eksperimento rezultatų. Prašome dosniai dalintis ir aiškinti kas kaip.

    Bet žinai, mane tai truputį nervina, kad atsiranda tarsi 2 kariaujančios stovyklos- prieš nuorodų dėjimą ir kita- skatinanti dėti nuorodas. Aš pasirinkau savąją. Bet kodėl atsiranda tokie skirtingi įrašai kaip šis tavo ir, sakykime, iverslo paskutinis postas…?

  6. Posted 2008.7.9 at 15:01 | Permalink

    Man tai pats pikčiausias yra wordpress, kur pagal nutylėjimą dedama nofollow, tipo jiems patiems gaila dėt backlink? Nofollow yra skirtas žymėti spam, o dabar WordPress visus išvadina spamer;iais, man tai čia kvailiausia wordpress dalis, kad reikia diegti plugin, kuris išimšų tą noffolow, net pasirinkimo settings nėra…

  7. vienastoks
    Posted 2008.7.9 at 15:22 | Permalink

    @KaVeikti.lt:

    Gal nepagailėtum nuorodos? Būtų smalsu paskaityti.

  8. Posted 2008.7.9 at 15:45 | Permalink
  9. Posted 2008.7.9 at 16:05 | Permalink

    Aš manau, kad nuorodos taisyklė yra pervertinama. Man rodos daug svarbiau, stengiantis būti tikru ir geru blogeriu, nuolat dalyvauti blogosferos gyvenime – rašyti komentarus, diskutuoti su kitais ir t.t.

  10. TomasJ
    Posted 2008.7.9 at 16:09 | Permalink

    Nuorodos tinklaraščiuose yra savaime suprantamas dalykas. Bet tai tikrai neturi būti užsmaugta kažkokiomis taisyklėmis.

    Rašinys sukėlė mintį, kuri iššaukė parašyti straipsnį – dedu nuorodą. Noriu pasidalinti įdomiu, vertingu skaitiniu – dedu nuorodą. Bet specialiai, vien dėl to, kad yra taisyklė – tai jau tikrai ne. Nuorodą reikia „užsitarnauti“ :)

    @Originalas:

    O negi taip sunku įjungti įskiepį? Bac ir nofollow nebelieka.

  11. Posted 2008.7.9 at 16:29 | Permalink

    vienastoks,
    kai galėsi parašyk prašau, ką manai apie mano nurodytam poste išsakytą nuomonę.

    TomasJ,
    pritariu visiškai, kad nuorodą reikia užsitarnauti, niekas vien už gražias akis jų, manau, ir nededa.

  12. vienastoks
    Posted 2008.7.9 at 16:31 | Permalink

    @KaVeikti.lt:

    Ačiū, paskaičiau. Ne itin brandus stilius, bet mintys vertos dėmesio. Google iš tiesų baudžia nuorodas į šiukšles ir į to paties autoriaus/savininko svetaines, einančias ratu ir dirbtinai didinančias jo/jų valdomų svetainių paieškos reitingus. Tai ne tas pats apie ką rašau aš ir apie ką rašo Justinas.

    Aš nelabai noriu kartotis, bet kai įrašų tekste randu frazes „kaip rašė KąVeikti“ arba „kažkas iš kolegų minėjo“ be jokios nuorodos, tai giliai atsidunsu. Negalima taip tingėti ir nepadėti savo skaitytojui. Nejau nemokame naudotis paieška? Nejau sunku įdėti nuorodą į susijusį rašinį, jei jau minime jo temą ar artimą jam temą?

    Jei gerai supratau, tai ir Justinas ragina būtent nuorodas, susijusias su tekstu. Ne bet kokias. Man rašinys apie varškės pyragą, kuriame yra kelios nuorodos į kitus kolegų aprašytus panašius kepinius yra N kartų vertingesnis už įrašą be tokių nuorodų. Tas pats ir su visomis kitomis temomis.

    Gal nereikia fiksuoti skaičiaus. Kartais ir vienos gana. O kai niekas apie tai nerašė, ar straipsniui naudos nuorodos neduos – išvis nereikia. Aš linkęs skatinti prisiminti nuorodas, o ne brukti jas „per prievartą“.

  13. Posted 2008.7.9 at 17:08 | Permalink

    Dėkui, Džiugai.
    Na man ir taip viskas aišku buvo ką tu bei gi Justinas skatina. Viskas, kas su saiku ir kyla iš gerų norų, prives ir prie gerų rezultatų. O skepticizmas, ar kandi kritika kartais nepelnytai liejasi per kraštus, bet ką gi- tai taip pat savotiškai įdomu išklausyti, ar ne?

  14. Darius
    Posted 2008.7.9 at 20:31 | Permalink

    Pritariu kad nuorodos bloguose yra labai reikalingos. Kaip pavyzdį galečiau nurodyti tavo buvusią blogoramą. Tas pats ir su straipsniais, tik savaime aišku, kad straipsniuose kartais ir vienos nuorodos į susijusį straipsnį pakanka, priklauso apie ką yra rašoma, ir jeigu jau minimas kitas kažkoks šaltinis tai neįdėti nuorodos yra tikrai negerai. Kalbu iš savo patirties, kadangi kartais iš vieno straipsnio, bekeliaudamas nuorodomis, perskaitau net kelis

  15. Posted 2008.7.9 at 22:07 | Permalink

    O nupieši vėliau gal ir voratinklį (ar gėlytę), grafiškai atvaizduodamas, kaip tas reikalas skleidėsi? :)

  16. vienastoks
    Posted 2008.7.9 at 22:20 | Permalink

    @Dovilė:

    Kažkaip reikės nupaišyti. :) Beje, vakarykštis nulinis variantas šiandien jau nebe nulinis – „gėlytė“ pradėjo skleistis.

  17. Posted 2008.7.9 at 22:26 | Permalink

    Ech, bičiuliai – ar aprašysi, ar nupieši? Ar sukramtysi ir paduosi mums tinginiams?
    Visi skaitom RSS, galim kiekvienas pasidaryti po tokį eksperimentą. Sąlygos aiškios. Kam netinka – galit ir taisykles pakeisti :)
    Gijų eksperimentas vyksta nuolat.Ir jau yra keli pastebėjimai:
    1 Tinklaraščiai buriasi į atskiras bendruomenes, panašiai, kaip mes apie nežinau.lt. Ir jei naujame tinklaraštyje randu nuorodą į ,,centrinį“ tos grupelės tinklaraštį – pasipilia daug naujų tinklaraščių. Kartais tos grupelės per mūsų komentarus atranda ir mūsų centriuką :)
    2 Tinklaraščiai parašyti beraščių – kepa nuorodas į tokius pat.
    3 Jei tinklaraštis ,,nuoširdus ir asmeniškas“ nuorodų gali iš viso nebūti :D

  18. vienastoks
    Posted 2008.7.10 at 0:07 | Permalink

    @scania:

    Eksperimentas skirtas ne tiek nustatyti kur tiesiasi gijos, kiek kaip sparčiai. T.y. teoriškai per kiek laiko užklydęs į vieną ar kitą tinklaraštį iš nuorodų žmogus gali surasti kitus ir kiek jų gali susirinkti, tarkime, per mėnesį.

    Ką tik įsikūrus dažniausiai aptinkami kaimynai, todėl blogas.lt projektuose atsiranda nuorodos į blogas.lt projektus, Blogspot – į Blogspot ir t.t. Iki pirmosios konferencijos ir Blogoramų tos gijos retai perlipdavo savų fermų ribas.

  19. Posted 2008.7.10 at 0:26 | Permalink

    Kaip sparčiai – įdomu.
    Šis eksperimentas susijęs su Blogout pranešimu? Na, netiesiogiai?
    Man tai įdomu kitu kampu: džiaugiuosi populiarėjančiu blogeriai.net ir esu susikrimtęs, kad jau neberandu naujų tinklaraščių, kurių dar nežino niekas :) Kaip atrasti negirdėtus neregėtus… ;)

  20. Povilas (iverslo)
    Posted 2008.7.10 at 0:54 | Permalink

    Sveikas Džiugai, tai bus bene pirmas mano komentaras tavo šiame bloge. Man patinka tai ką tu rašai ir esu senas tavo skaitytojas, dar nuo rodos neatmenamų NK laikų, kol dar nemažai tave skaitančiu dabar domėjosi kitais dalykais :)
    Dėkoju gerbiamai Aistei, pirmiausia už tai, kad skaito, o antriausiai už tai, kad pareklamavo čia mane. Jaučiuosi be galo pamalonintas (čia ne ironiškai).
    Dabar atsakysiu, nes manau, kai kuriuos dalykus reikia paaiškinti – kaip pavadino Džiugas, tai nėra nebrandus stilius. Jo papraščiausiai nėra – rašau neformaliai – nesiekiu būti tuo, kuris siekia tapti autoritetu ar nori respektabilumo savo tinkliaraštyje – jei to norėčiau, galėčiau rašyti ir oficialiai. O toks mano stilius, man priimtinesnis – kalbu su skaitytoju kaip su draugu – be cenzuros, be vingrybių ir t.t. Man taip kur kas papraščiau ir geriau – mano nuomone atsiranda tam tikras ryšys tarp skaitytojo ir manęs, nepaisant to, kad esu vienas labiausiai nemėgstamų tarp blogerių community (šian tik pastebėjau, kad valeiša išmetė mane iš blogologo, apie tai gal reiks įrašiuką ikalti ;), aš džiaugiuosi tais skaitytojais, kurie mano, kaip tu pavadinai nebrandžiame stiliuje sugeba atrasti ir suprasti esmę (ką kaip matau ir pats puikiai padarei), kalbant apie kitus – kam man tokie skaitytojai reikalingi..?
    Dabar dėl esminių dalykų, kitaip tariant dėl diskutuojamos temos. Nesu linkęs visiškai sutikti su p. Džiugu, kad tinkliaraščių sekmės paslaptis glūdi vien nuorodose. Manau prie to labai smarkiai prisideda unikalus turinys – savi tekstai. SEO atžvilgiu, tai yra begalo svarbu. Žiūrėkime – delfi, alfa, lrt ir t.t. didžiają dalį informacijos ima tarkim iš BNS, jų esminė, viršuje talpinama informacija neretai dubliuojasi – guglo akyse jie iš esmės plagiatoriai, bet kadangi, visi paskaitę knygučių, kad reikia savo homepage ir t.t. būtinai dėti nuorodas – deda juos ir jie kyla viršun būtent dėl nuorodu (beje užsienio erdvė ir nėra išimtis – CNN sako GW Bushas grasina, BBC sako Bushas grasina – manau, tai irgi yra pastebima guglo akyse – tuo tarpu tinkliaraštininkas A sako su–kta respublikonu kiaule grasina nauju karu, o tinkliarastininkas B sako – respublikonu lyderis ruosiasi naujam karui, jauciat skirtumus?) . Tinkliaraščiai, mano nuomone, turi kiek kitą gerybę gugl’o akyse – anie papraščiausiai turi gera turinį. Ypač tokie, kaip Džiugo – daug teksto ir jis visas originalus. Nuorodų Džiugas, būtent dėl savo originalaus ir gero teksto taip gauna nemažai, to pasekoje nežinau, tapo savotišku blogosferos delfiu – kas reiškia jaunas blogeris vistiek įdės nuoroda į nežinau. Skirtingai nuo delfio – Džiugo pranašumas yra tas, kad tekstai pas jį originalus. Apskritai, aš žinoma tiksliai nežinau, tačiau pastovus, tas pats ooutbound’ingas mažų mažiausiai vėliau nebeturės įtakos, o blogiausiu atveju gali numušti kiek tas pozicijas.
    Nuorodų dėjimas, man regis Džiugai turėtų būti apskritai etikos klausimas, o ne dėkim dėl to ir dėl ano. Jei aš remiuosi tavim, aš rašau, kad ta mintis tavo, o nepritempinėju teksto, kaip tai iš esmės daro Aistė (sorry bet man taip pasirodė). Taip, kad gal geriau būtų paprojektuoti kažkokį etikos kodeksą, o ne primetinėti kažkokias taisykles, kaip tą siųlo Justinas. Kas yra gyvenime mokesis, pabrežiu mokesis, o ne nusirašinėjęs ir pirkęs rašto darbus, turbūt žino, kad jei naudoji kito autoriaus mintis privalai dėti išnaša (šiuo atveju – nuorodą). Ir manau tikslingiau būtų mėginti ieškoti kažkokių normų tinklaraščių autorių bendruomenėje, nei mėginti juos gundyti populiarumu didesniu.

  21. vienastoks
    Posted 2008.7.10 at 8:59 | Permalink

    @Povilas (iverslo):

    Jei išeinančios nuorodos darytų tiek žalos, kiek spėji jas darant, tai dėl Blogoramų („betikslės“, nesusijusios nuorodos, dešimtys jų viename įraše) nežinau.lt jau daug kartų būtų Google nubausta ir turėtų nulinį PR.

    Tinklaraščių turinys nėra toks jau originalus, kaip gali pasirodyti – vistiek viską semiamės iš pasaulio, aplinkos, kitų žinių šaltinių. Dėl skirtingų teksto formuluočių Google nebūtų prasmės „mylėti“ tinklaraščius. Kaip minėjau, Google palaiko tinklaraščius, kaip žiniatinklio – teksto, susieto nuorodomis – principo saugotojus. Todėl man atrodo labai svarbu skatinti nuorodas – lietuviškuose įrašuose jų yra nepaprastai mažai, o dažnai išvis nėra.

  22. Posted 2008.7.10 at 17:01 | Permalink

    Velniškai gerai sugalvota.

  23. Posted 2008.8.31 at 14:25 | Permalink

    Ar pražiopsojau, ar nebuvo dar jokios šio eksperimento apžvalgos?

  24. vienastoks
    Posted 2008.9.1 at 5:40 | Permalink

    @Dovilė:

    Ne nebuvo dar. Jis tam tikra prasme pateko į spąstus. Prireikė vos kelių dienų, kad į akiratį patektų Karolio skaitiniai, o po to jau susirinko šimtai tinklaraščių. Pagalvojau, kad tikslas buvo surinkti „natūraliai“ sklindančias nuorodas, be apžvalgų, todėl apibendrinimo ir neberašiau.

  25. Posted 2008.9.1 at 9:14 | Permalink

    Tai apžvalgas eliminuot reikėjo iš eksperimento

  26. vienastoks
    Posted 2008.9.1 at 9:30 | Permalink

    @Šilas:

    Tai gal taip dar ir padarysiu. :) Tik laiko reikia apibendrinti viską.

  27. Posted 2008.9.8 at 16:22 | Permalink

    Nes visai būtų smagu rezultatus sužinot. Ir būtent, atmetus apžvalgas.

  28. vienastoks
    Posted 2008.9.8 at 16:23 | Permalink

    @Salomėja:

    Pasistengsiu šią savaitę parašyti.