Dar kartą apie PageRank – mitai ir faktai

rank05

Prieš mėnesį per pasaulį nusirito eilinė PageRank (PR) atsinaujinimo banga – vieniems ji atnešė „gerų“, kitiems – „blogų“ naujienų. Dalis lietuviškos blogosferos nepatingėjo dėl nukritusio PR apkaltinti elt.lt. Nors aš ir nesu niekaip su jais susijęs – negaliu nutylėti – elt.lt jūsų PR galėjo turėti tik teigiamos arba visiškai jokios įtakos. Kaip ten bebūtų – iš visų diskusijų paaiškėjo, kad didelė dalis žmonių vis dar nevisiškai suvokia kas yra Google PageRank, nors apie tai jau buvo rašyta begales kartų. Neišsemiama tema – yra vietos pasireikšti ir man.

Jeigu esate pasiryžę perskaityti viską ir suprasti – pirmiausia įsikalkite į galvas, kad PR nėra viskas. Taip – jis yra gana svarbus paieškos rezultatuose, tačiau didelis PR nebūtinai reiškia aukštą rezultatą Google SERP. Antras dalykas, kurį privalote atsiminti – PR parodo tik santykinį nuorodų kiekį ir tų nuorodų vertę į konkretų puslapį ir nieko daugiau. Šiuos du dalykus kartokite galvoje skaitydami kiekvieną šio įrašo eilutę.

Įžanga į PR Google įkūrėjų žodžiais

Kokia yra tikroji PR prasmė ir kilmė? Viskas gana tiksliai atsakyte pirmoje Google patento pastraipoje:

Metodas priskiria mazgo svarbos rangą duombazėje su nuorodomis, tokioje kaip bet kuri dokumentų duomenų bazė, kurioje naudojamos citatos, pasaulinis voratinklis ar bet kokia kita hipermedijos duombazė. Priskirtas rangas yra suskaičiuojamas pagal į jį nukreipiančių dokumentų rangus. Priedo, rangas yra skaičiuojamas ir iš konstantos, reiškiančios tikimybę, kad naršytojas pasieks tą dokumentą duomenų bazėje atsitiktinai. Šis metodas yra ypatingai naudingas paieškos variklių efektyvumui hipermedijos duomenų bazėse, tokiose kaip pasaulinis voratinklis, kai dokumentų kokybė yra labai skirtinga.

OK, sutinku, skamba komplikuotai. Man irgi patentų kalba nepatinka – tiesą pasakius pirmą kartą perskaičiau ir išanalizavau bent įžangą. Tačiau kas slypi už šios idėjos? Tiesa daug paprastesnė – Google kūrėjų originali idėja skamba maždaug taip: kiekvieno dokumento vertę galima suskaičiuoti pagal tai, kiek dažnai tas dokumentas cituojamas. Juk iš tikro – matyt didžiųjų filosofų veikalai yra vertingi ir tai atsispindi kaip dažnai mes panaudojame jų frazes.

Dar paprastesnis variantas – kiekviena nuoroda į tam tikrą svetainę reiškia atiduotą balsą, kuris atsako į klausimą ar šis puslapis internete yra svarbus? Net jeigu jūs nekenčiate elt.lt, bet įdedate nuorodą be „nofollow“ – tai reiškia, kad elt.lt yra svarbus – ir tai atsispindi PR. Vėlgi pavyzdys iš realaus gyvenimo – nėra blogo publicity – jeigu kalbate apie kažką, reiškias tai yra aktualu.

Faktai: kas kelia jūsų PageRank

  1. Įeinančios kokybiškos nuorodos, tiek iš savo, tiek iš kitų svetainių

Viskas.

Faktai: kas nekelia jūsų PageRank

  1. Nuorodos ateinančios iš prastos kokybės puslapių
  2. Nuorodos ateinančios iš nuorodų fermų
  3. Nuorodos, kurioms yra uždėtas rel=„nofollow“ atributas
  4. Nuorodos, ateinančios iš svetainių, kurios užsiima nelegalia veikla (sukčiautojai, vagys, spyware ir virusų platintojai) ar kitaip pažeidžia Google nurodymus

Faktai: kas gali sumažinti jūsų PageRank

  1. Nuorodų pardavinėjimas (Google jau kuris laikas neleidžia „pirkti balsų“)
  2. Naujų puslapių kūrimas svetainėje. Sukūrus naują puslapį, visos svetainės PR šiek tiek pakyla, tačiau kai kurių jos dalių PR gali sumažėti tam, kad padaryti vietos naujam puslapiui. Pastaba: PR nėra tik tituliniam puslapiui – kiekvienas jūsų sukurtas blog’o įrašas turi „nuosavą“ PR.
  3. Prarastos nuorodos. Straipsniai dingsta, svetainės užsidaro, draugai susipyksta, hakeriai nulaužia svetaines – žodžiu jeigu nuoroda yra išvis panaikinama arba patenka į „nekeliančių“ kategoriją – jūsų PR sumažėja
  4. Nelegalūs veiksmai. Vėlgi ta pati istorija – jeigu jūsų svetainė pradeda teikti „nekeliančias“ nuorodas (pvz. tampa nuorodų ferma ar į tokias fermas sukuria daug nuorodų), virusai, programišiai, vagys…

Tai kodėl mano PageRank sumažėjo?

Galėčiau prirašyti begales priežasčių, kurias įvairūs žmonės sako. Kad ir pavyzdžiui duplicate content problema, tačiau daug paprasčiau atsiminti tai ką rašiau pirmosiose pastraipose – PR parodo tik nuorodų kiekį ir jų kokybę. Ir jeigu jums kas nors kada nors bandys įteigti kokį nors „faktą“ apie PR – persvarstykite jį per šią prizmę. Ar duplicate content reiškia ką nors nuorodų kiekiui? Ne. Ar jis reiškia ką nors nuorodų kokybei? Absoliučiai ne – „kokybė“ vertinama rekursiškai, pagal įeinančias nuorodas, taigi jeigu kažkas deda nuorodą į elt.lt, o ne į jūsų blog’ą – elt.lt esantis turinys bus „kokybiškesnis“, o ne jūsų, taičiau jūsų paties PR nesumažės. Ir vistik, kažkodėl po eilinio Googledance jūsų PR yra mažesnis negu buvo – ar tai reiškia, kad Google jus baudžia? Galbūt – pasiskaitykite nurodymus tinklapių kūrėjams.

PR savo formulėje turi dar vieną kintamąjį, kurio nepaminėjau – PR skaitinė reikšmė, kurią matote savo Google Toolbar, priklauso nuo viso interneto dydžio. Netcraft duomenimis, interneto puslapių skaičius per paskutinius 2 metus padvigubėjo. Taigi, bendras nuorodų (citatų, balsų) kiekis auga eksponentiškai – o ar įeinančios nuorodos į jūsų svetainę taipogi? Ar jūs rašote 10 kartų daugiau įrašų, negu prieš tris mėnesius? Ar jūs esate cituojami (kad ir blogoramose), 10 kartų dažniau? Jeigu ne – visai realu, kad jūsų augimo tempai tiesiog nespėja su visu internetu! Štai kiniečiai turės olimpines žaidynes – ir apskritai pas juos internetas auga beprotiškai. Ar jūsų svetainė susiijusi su jų? Jų yra daugiau – jie yra svarbesni už jus. Ar jūs rašote jiems?

Verta atsiminti tai, kad PR yra skaičiuojamas nuolat, nors atnaujinimai jūsų Google Toolbar ir kituose stebėjimo resursuose yra daromi tik kas apytiksliai 3 mėnesius! Įvertinant tai, kad PR taipogi yra eksponenintinė funkcija – tas šuoliukas žemyn nuo 3 iki 2 (palyginus su kiniečių augimu) nėra toks didelis!

Ar verta panikuoti dėl smukusio PR?

Kaip skamba pirma paryškinta frazė šiame straipsnyje? Užduokite sau ir kitą klausimą – kam skirta jūsų svetainė? Jeigu jūs turite blog’ą apie sakykim receptus – joks PR nebus svarbus, jeigu nebus kito blog’o apie receptus. Jeigu jūs rašote tik apie receptus – svetainė su dideliu PR neaplenks jūsų vien dėl jos aukšto PR. Jeigu jūs rašote apie vištienos receptus – tai ieškant „vištienos receptai“ ir pažiūrėjus į rezultatus svetainė skirta avienos kebabų receptams nebus aukščiau už jus. O juk tai yra svarbiausia! Kad potencialus jūsų lankytojas rastų tai ko nori. PR parodo reliatyvią jūsų svetainės vertę palyginti su visu internetu – PR6 reiškia, kad jūs esate tarp 0,1% populiariausių svetainių pasaulyje! DELFI turi PR6. Lietuviai sudaro 0,05% pasaulio populiacijos – kas nutiks DELFI PageRank’ui, kai internetas bus įvestas Amazonės džiunglėse?

Pabaigai

Pasikartosiu ir dar kartą – didelis PR yra gerai, bet nėra svarbu. PR nėra apvalus skaičius, taigi šuoliukas nuo 3,005 PR žemyn į 2,995 PR turbūt nelabai pakenks jūsų reitingavimui SERP. Jeigu norite būti matomi Google paieškoje – tiesiog kurkite gerą svetainę. Geros svetainės yra cituojamos kaip Seneka. Amžinai. Joks PR jam nesvarbus – jis tiesiog rašė protingas mintis, kurios patiko žmonėms. Rašykite gerą blog’ą – pakliūsite į blogoramą. Tiekite geras paslaugas – kas nors būtinai parašys apie jūsų verslą. Niekam nereikia PR – reikia gero turinio, kuris būtų patogiai išdėstytas. Ir nustokite vieną kartą matuotis „lytiniais organais“. Yra begalė kitų faktorių – fizinių ir emocinių ;)

Literatūra


Tai Dominyko Blyžės rašinys rašinys svečiuose pas nežinau.lt. Turite minčių, idėjų ar ką nors pasakyti? Parašykite čia! (žr. adresą kontaktams)

Įrašo tema: internetas, komentarai, rinktiniai. Pasižymėkite nuorodą. Citatos uždaros, tačiau jūs galite parašyti komentarą.

Komentarų (8)

  1. Parašytas 2007.12.5 (18:08) | Nuoroda

    Geras straipsnis. Keletas pamąstymų jo tema…

    - PR didėjimas priklauso nuo kiekvienos (googlo ignoro negavusios) svetainės.
    - Gauti PR1 užtenka turbūt keleto linkų su PR0, o Gauti PR2 jų reikės dar daugiau. Kuo didesnis PR tuo didesnę įtaką jis daro. Tarkim iš nasa.gov gautumėte legalią nuorodą i jūsų svetainę tai spėju reitingas kiltų stipriau :)
    - „Duplicated content“ turi kitokią problema be PR
    - O paieškai labiau svarbu jūsų kuriamas turinys, kuo daugiau kokybiško.. tuo daugiau pas jus lankytojų bus. Tad už kokybišką turinį.

    Pabaigai blevyzgos

    Kodėl aš išėjau iš elt.lt? Labiausia dėl to, kad beveik nieko nedarant nori pasiekti maksimumą. Nes išeina eilinis straipsnių perspausdinimas. Taigi jie gauna daug gero rinktinio teksto. Taigi po mažu jų reitingas galėtų stipriai augti, nes kiti nuorodas naudos ne į originalias svetaines, o į elt.lt
    Vadinasi mes prarandam nuorodas, skaitytojus ir t.t
    Paieškose po kurio laiko pirmiau bus elt.lt negu originali svetainė nes ji turės geresnį reitingą ir vien dėl to, kad google nežino kas straipsnio autorius. Tiksliau išėjo sutapimas kai išėjau tuo pačiu, o norėjau galbūt iškart. Savo pamąstymus ko aš tikėjausi parašiau savo bloge. Tad vienareikšmiškai kalti atseit visas vajus dėl PR :) yra neetiška…

  2. Parašytas 2007.12.5 (19:06) | Nuoroda

    Duplicated content yra labai svarbus dalykas – http://www.seomoz.org/blog/the.....ch-engines
    O PR padeda pasiekti aukštesnius rezultatus paieškos rezultatuose, tai svarbu beveik visoms svetainėms.

    • Parašytas 2007.12.5 (22:49) | Nuoroda

      Juozai, straipsnis apie PageRank. Tavo pateikta nuoroda labai puiki, bet joje PageRank minimas tik vienoje vietoje – ten kur sakoma, kad sprendžiant kuris psl. yra originalas, gali būti atsižvelgta į jau egzistuojantį PR – bet pats PR nesikeičia. O dėl antro sakinio – niekas nesiginčyja, kad PR gerai n stuff, bet perskaityk dar kartą pirmą paboldintą frazę ;)

  3. Parašytas 2007.12.5 (19:22) | Nuoroda

    Kažkas jau aiškėja apie tą pageranką :)

  4. Parašytas 2007.12.5 (19:26) | Nuoroda

    Labai geras straipsnis, 99% sutinku su viskuo kas cia parasyta.

  5. FF
    Parašytas 2007.12.5 (21:35) | Nuoroda

    Sveikas nežinau :) šiek tiek norėčiau paklausti ne į temą. Domiuosi IT ir dažnai skaitau daug apie tai ir labai dažnai nkm.lt portale surandu tavo rašytų straipsnių. Galima būtų paklausti ar tu jiem dirbi ar kaip ar jie tiesiog kopijuoja tavo straipsnius, ar tu jiem siunti straipsnius?

  6. vienastoks
    Parašytas 2007.12.5 (22:20) | Nuoroda

    FF »

    Naujoji Komunikacija turi teisę dėti pasirinktus straipsnius į savo portalą. Toks jau susitarimas. Mes čia už tai atlygio negauname, bet nkm.balsas.lt yra trečias naujų skaitytojų šaltinis pagal kiekį. Taigi kol kas lyg ir verta. :) Štai ir tu radai nežinau.lt!

  7. irmantas
    Parašytas 2007.12.6 (15:32) | Nuoroda

    sucks tas pagerank, praktiskai jokios itakos neduoda, tai skirta tik lameriskom svetainem. Jei turesit normalia svetaine atnaujinsite daznai normaliu contentu, nereiks nei backlinku ieskotis viska istampys lankytojai.

    Geriausia visu laiku citata: „Kurkite svetaines ne pasieskos sistemoms o zmonems“.

Parašykite komentarą

Jūsų adresas niekada nebus skelbiamas ar perduotas kitiems. Privalomi laukeliai pažymėti *

*
*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>