Be blyksnių

html13.png

Dėl galutinės HTML 5 specifikacijos dar gali būti tariamasi ne vieną mėnesį, tačiau pažangesnių naršyklių vartotojams ateitis ir šiandien ranka pasiekiama. Iš šios (beje, su HTML5 padarytos) diagramos aišku, kad Google Chrome ir Safari naršyklės praktiškai yra suderinamos su visomis svarbiausiomis naujojo formato funkcijomis. Kai Firefox, Opera ir Internet Explorer išmoks pavaizduoti animaciją nebeliks priežasties naudoti ir paskutinį populiarų uždarą žiniatinklio formatą – Flash.

This entry was posted in internetas and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Both comments and trackbacks are currently closed.

39 Comments

  1. Posted 2010.5.13 at 14:57 | Permalink

    HTML 5 valio. FF ir opera manau greitai pritaikys savo naršykles HTML5 standartui, o dėl IE tai nežinau, nors ir šneka kad daro, bet kol pasieks, tai ir HTML6 išleis :)

  2. Kazin
    Posted 2010.5.13 at 15:04 | Permalink

    Aš patikslinčiau: „Dėl galutinės HTML 5 specifikacijos dar gali būti tariamasi ne vienus metus „. Nes dabar HTML5 dar tik vystikluose. Be to ir kai ji bus baigta 100 procentu nesugebės padaryti, tai ką gali Flash. Dar neužmirškime sparčiai augančio MS jaunuolio Silverlight, kuris nebeįsitenka internete ir jau lipa į Desktop aplikacijas. Kai kuriais atvejais HTML5 nepavyks nurungti šių platformų.
    Bet aš visom penkiom esu už HTML5 ir tikiu, kad jis pakeis į gerą pasaulį vien dėl to kad yra atviras ir labai liūdžiu kad kol kas pralaimi HTML5 Theora vaizdo kodavimo varžybose.

    • vienastoks
      Posted 2010.5.13 at 15:11 | Permalink

      Dėl galutinės specifikacijos gali tartis, kiek tik nori. Ūkiškai žiūrint, jei su naršykle per savaitę normaliai naudodamasis nepamatai „trūksta priedo“, tai gali laikyti kad nebereikia nei Flash, nei Silverlight. Tikiuosi, kad iki metų pabaigos taip ir bus. O ant darbastalio galima naudoti viską. :)

      • Android tw
        Posted 2010.5.14 at 16:49 | Permalink

        Jei Flash ir isnyks, tai nebent po kokiu 3-5 metu. Kol kas nesimato, jog HTML5 standartas apimtu bent 50% Flash galimybiu. Dar turint omenyje, jog Chrome pradejo eiti kartu su Flashu, reiskia, jog Google supranta, kad HTML5 negali greitu laiku rungtyniauti su Flash technologija (isskyrus video grotuvus)

  3. Posted 2010.5.13 at 15:10 | Permalink

    Jau senokai tiek Opera, tiek IE animacijas tiek ir dauguma kitų naršyklių animacijas gali vaizduoti ir be flash ir be HTML 5 bet flash vis dar gyvas… visgi, manau gerai būtų, kad jo tiek daug kur nebeliktų :)

  4. Rytis
    Posted 2010.5.13 at 15:53 | Permalink

    Flah jau seniai nėra uždaras formatas ir yra atviro kodo. Kalbos apie Flash uždarumą yra S.Jobso propaganda, kurios tikslas yra didinti savo irenginių pardavimus, kuries nesugeba palaikyti Flash, kuris yra web standartas de facto (flash yra įdiegtas 98 procentuose pasaulio kompiuterių).

    • tomas
      Posted 2010.5.13 at 16:10 | Permalink

      Nuo kada adobe flash atviro kodo? Gal pasidalintum informacijos šaltiniais?

    • vienastoks
      Posted 2010.5.13 at 16:43 | Permalink

      Daugumoje kompiuterių yra įdiegtos antivirusinės programos. Ar tai reikštų, kad virusai yra gerai?

      Aš suprantu, kad daugybė studijų ir artelių (visų pirma Gaumina ir Impartner) yra sukūrusios aibes Flash svetainių. Garbė ir šlovė jiems. Bet dabar to nebereikia, kaip kad nebereikia Visual Basic for Applications (pamenate?). Gabesni puikiausiai viską padarys laikydamiesi žiniatinklio standartų. O jei nepadarys, tai naršymas bus spartesnis. Bet kuriuo atveju laimėsime. :)

      • Posted 2010.5.13 at 20:43 | Permalink

        Paprastoms svetainėms sutinku. Tačiau tam tikroms svetainėms tikrai flash yra geriau ir optimaliau.

        • Posted 2010.5.13 at 20:50 | Permalink

          Pavyzdžiui kokioms?
          Mano manymu, vienintelė sritis kur Flash vis dar tinkamas, tai tik internetiniai žaidimai. Kitur dažniausiai galima išsiversti ir be jo.

          • wow
            Posted 2010.5.13 at 21:34 | Permalink

            Turi omeny issiversti „is bedos“? Gal tu ir koki grooveshark noretum plain text matyti?

          • Posted 2010.5.13 at 21:40 | Permalink

            Internetiniai žaidimai, nu ir ką? Su canvas sunku ką nors greitai ir kokybiškai sukurti

          • Posted 2010.5.13 at 21:57 | Permalink

            Gal tu ir koki grooveshark noretum plain text matyti?

            Taip, Grooveshark yra vienas iš tų puslapių kuriame Flash tiesiog per daug.

      • bosa
        Posted 2010.5.19 at 10:34 | Permalink

        pamirskit :-) flash jau seniai nebera tas tas buvo anksciau – letai besikraunanti salotu animacija. Jei zinote, kas yra Actionscript 3, nekalbetumete kad HTML 5 pakeis flash :-)

  5. Marius
    Posted 2010.5.13 at 16:26 | Permalink

    Jau bandau įsivaizduoti kokios galimybės atsiras piktavališkam HTML5 kodui kurt :/

  6. Marius
    Posted 2010.5.13 at 16:36 | Permalink

    Nes galimybės neribotos. Ir piratavimo era baigsis :))
    http://www.benjoffe.com/code/games/torus/
    http://mugtug.com/sketchpad/

  7. Posted 2010.5.13 at 16:50 | Permalink

    Na dėl tų mėnesių ar metų sunku kažką kalbėti, juolab, kad toks technologijų raidos procesas vyksta nuolat ir palaipsniui. Nemanau, kad ateis diena, kai šaltiniai skelbs ‘HTML5 is officialy out, go use it’, tačiau jei kalbant apie pagrindinių funkcijų palaikymą visose naršyklėse.. Na, reikia laukti ką pasiūlis IE9 ;)

  8. q
    Posted 2010.5.13 at 16:53 | Permalink

    man rodos nuo html5 intenrnetas taps tik brangesnis ir labiau monopolizuotas. Galu gale beveidis ir artimesnis google stiliui. Tai ka su flashu galima padaryti per valanda su html5 masturbuotis teks savaite.

  9. Evio
    Posted 2010.5.13 at 17:28 | Permalink

    Flash nera uždaras.
    Adobe pladina Flex SDK, su kuriuo gali susikompiliuoti swf be jokiu Adobes irankiu.
    Beto ir pats swf bitkodas yra aprasytas adobes tinklapyje. Taip kad siek tiek neteisingi teiginiai.

    Ir kaip „q“ pastebejo, ta ka su html5 darysi menesi, su flash padarysi per 5 dienas.

    • Posted 2010.5.13 at 20:18 | Permalink

      Adobe atskleidžia visiškai tik senesnių versijų informacija Flash tema, todėl negalima vadinti šio formato atviru. O tai daroma vien todėl, kad kuo daugiau žmonių pirktų Adobės Flash įrankius, o ne konkurentų (aš irgi taip turbūt daryčiau Adobes vietoje). Kitavertus uždaru formatu to irgi nepavadinsi… Štai todėl nemanau, kad verta būtų vien dėl uždarumo iškeisti Flash’ą į HTML 5 galimybes. Labiau būtų verta iškeisti Flash dėl vis dar prastų Web naudojamumo (angl. usability) galimybių (Pvz.: dar neteko matyti, kad naršyklės Ctrl+F veiktų puikiai betkuriame flashiniame tinklalapyje).

      • Posted 2010.5.13 at 20:47 | Permalink

        O ne visoms svetainėms to reikia. Kai kur reikia tik animacijos, su tekstu kur naudosi canvas, kuri nepalaiko ctrl+F taip pat

        • Posted 2010.5.13 at 21:10 | Permalink

          Na taip, tu teisus. Bet bent HTML 5 gal padės sunaikinti tokias Flashinis svetaines, kuriose be animacijų ir krūva skaityti reikalingo teksto… Pvz. kad ir oficialus Gauminos tinklalapis.

  10. Posted 2010.5.13 at 17:53 | Permalink

    Diagrama atrodo iškreiptai (tendencingai). Antai prižymėta senų MSIE, FF atmainų, o štai Gugelio Kromelis tik naujausias 4 — nei 3, nei 2, nei Chrome 1.0. Bet ir pagal propagandinę diagramą visos naujausios naršyklės geba apylygiai (išskyrus IE9, kurio dar nėr). Ligšiol CSS3 ir HTML5 oritaikymu pirmavo Opera, bet kai ją paliko Jonas (jos įkūrėjas), tai jau kažin — Operos kokybė, sparta ir apskritai darbo kultūra aiškiai smuko.

  11. Posted 2010.5.13 at 18:51 | Permalink

    O kodėl visi HTML5 įsivaizduoja kaip Flash Player pakaitalą? Atidžiai peržiūrėjus visas HTML5 naujoves, tik palyginus nedidelė dalis naujų funkcijų tiesiogiai kertasi su Flash Player funkcijomis. Dauguma naujų funkcijų skirtos geresniam ir lengvesniam puslapio atvaizdavimui, išdėstymui, nauji puslapio elementai ir t.t.

    • Posted 2010.5.13 at 20:01 | Permalink

      …nes HTML 5 turi naują elementą Canvas kurio pagalba galima atvaizduoti labai gerai tiek 2D (ką dabar galima daryti tik su SVG ir JavaScript… ir tai nevisose naršyklėse be papildomų priedų) tiek ir 3D animacijas… jau nekalbant apie pilnaverčius žaidimus (ID Software ir keletas kitų jau rimtai dirba ties tokio stiliaus žaidimų varikliukais – tiesa, kada tai pasirodys kol kas nėra aišku)… :)

      • Posted 2010.5.13 at 20:48 | Permalink

        ir kokie šansai kad jie kurs atviro kodo varikliukus. Juk javascriptai visitiems atviri

        • Posted 2010.5.13 at 21:13 | Permalink

          Kaip apsaugos kol kas tai man irgi paslaptis… nors gal tai bus išspręsta gana paprastai – pvz. jei gautum Quake Live kliento pusės kodus, kažin ar būtų tau labai didelės naudos, nes nemaža turinio dalis generuojama automatiškai… ką jau kalbėt kad reikia i kažkur gauti serverių programinę įrangą…

          • Posted 2010.5.13 at 21:32 | Permalink

            O ar verta bus tuos grafinius varikliukus kaip nors slėpti?
            Juk idSoftware yra viešai paskelbusi visus Quake1-3 varikliukų kodus. O Quake Live nepaisant to sėkmingai gyvuoja.

  12. Qt
    Posted 2010.5.13 at 18:55 | Permalink

    HTML5 tai graži ateities vizija, bet dar iki galo neaišku, kada ir ar išvis bus pasiektas bendras naršyklių programuotojų susitarimas dėl bendro standarto. Tereikia tik prisiminti situaciją su ECMAScript 4(javascript 2) specifikacija. Jau atrodė, jog artėja diena, kai pagaliau nebereiks keiktis rašant java script’u. Tačiau Yahoo ir Microsoft užsispyrė ir didžiąją dalį pasiūlymų išmetė į šiukšlių dėžę, o likusius suprimityvino.
    Taigi atsiprašiau Flash’o už jaunystės paklydimus ir grižau prie Actionscript’o.

  13. Posted 2010.5.13 at 22:43 | Permalink

    Nepykit, bet skaitant komentarus susidarė įspūdis, kad didžioji dalis komentuotojų nelabai žino arba nelabai supranta, kas yra tas HTML 5 standtartas ir CSS3, kokias naujoves tai atneš.

    • Posted 2010.5.14 at 7:22 | Permalink

      Gintarai, o nuorodą į „žinančių“ ir „suprantančių“ parašytą tekstą, paaiškinantį nesusipratusiems, galima?

  14. Andrius Bentkus
    Posted 2010.5.14 at 7:59 | Permalink

    Kaip kas nors gali buti *priesh* Flash jeigu pats naudoja iPad ir iPhone … vienastoks? Jei argumentuoji jog Flash yra uzdaras tai iPad ir iPhone yra uzdaros, DRM prikimshtos pinigu siurbimo Platformos, ant kurios net neleidzia programuoti normaliai.

  15. jomajo
    Posted 2010.5.14 at 8:35 | Permalink

    Flasho supriešinimas su html5 skamba kaip apple adeptų kliedesiai. flashas jau yra interneto dalis ir kiek besvaigtu Jobsas ir jo pasekėjai, jis išliks, greičiau jau ipadas išeis iš mados. Svaigti apie flasho numirimą gali tik tie kurie flasha pastebi tik nervinančiuose baneriuose ir sunkiose, keistose svetainėse. Apsišvietimui siūlau dažniau paspaudinėti dešinį pelės klavišą puslapiuose, paskaityti kas yra Red5, SmartFox, na pasigilinti truputėli giliau į interneto technologijas ir susivokti pagaliau kad flash su html5 nėra tiesioginiai konkurentai, dubliuojantys vienas kitą.

  16. Tomas
    Posted 2010.5.15 at 12:05 | Permalink

    Flasho formatas berods jau seniai nebėra uždaras:
    http://www.adobe.com/devnet/swf/
    Ir pilna programinės įrangos, kuri *legaliai* gamina swf’us. Tame tarpe yra ir GPL/LGPL’inių plėjerių (nebandžiau, nežinau jų stovio).

    O ir flash’as žudomas tikrai pernelyg anksti. Aš pilnai sutinku, kad Gauminos tipo tinklalapiai must die. Bet kad tokios svetainės dingtų nebereikia nei html5 nei flash’o žudyti. Pats gyvenimas parodė, jog tokias svetaines gaminti neapsimoka ir jos (profesionaliai/tikslingai) gaminamos tik labai specializuotais atvejais.

    Šiuo metu flash’as labai plačiai naudojamas kaip programų kūrimo webui platforma. Turi išvystytus įrankius programų kūrimui, panašaus lygio kaip visual studio, java (netbeans ar eclipse), dešimtis ar šimtus tūkstančių programinių bibliotekų. Pats flash’as pradeda palaikyti trimatės grafikos spartinimą, video ir audio apdorojimą ir dar šimtus dalykų. Negi developeriai mes metų-metus kurtus resursus, nugludintus įrankius įgalinančius kūrimo našumą bei kokybę ir imsis tuščio html5?

    Taigi pritariu, kad banerinės reklamos klipukai galėtų mirti atėjus html5. Bet flash nužudymui apskritai reikia daug daugiau nei formato specifikacijos. Tam reikia sukurti milžinišką infrastruktūrą, ko tikrai neatsitiks per 3-5 metus.

  17. Giedrius
    Posted 2010.5.16 at 10:29 | Permalink

    Žmonės ar jūs iš praeiteis? :) Flash’as senai jau miršta ir tik video/audio grotuvai gelbsti jį nuo išnykimo. Taip ir turi būti, laisvas internetas negali priklausyti nuo vienos kompanijos. Pavyzdžiui, aš Linux naudotojas, laukiu jau daug metų, kad Adobe išleistų flash grotuvą, kuris sugebėtų nestriginėjant rodyti youtube’ą. Bet video akseleracijos kaip nebuvo prieš 5 metus, taip ir dabar nėra. Taigi man dalis interneto turinio yra neprieinama.

    Kas iš to, kad swf bylos specifikaciją galima laisvai parsisiųsti. Gal kas nori flash puslapius kurti rašant byte kodą? Abejoju :) Flash puslapių kūrimas priklauso nuo vienos kompanijos ir jos užgaidų. Kas būtų jei kompanija staigiai pakeltų vienintelio Flash kūrimo įrankio kainą? Tokios kompanijos kaip Apple ir Google puikiai supranta programinės įrangos lock-in galimas pasėkmes.

    Jos turėjo du pasirinkimus:
    1. Pačioms kurti atviro kodo flash kūrimo ir atvaizdavimo (flash įskiepius) įrankius
    2. Sukurti naują formatą

    Pasirinko pigiausią variantą.

    Kas verkiat dėl HTML5 kūrimo įrankių, tai galiu pasakyti, kad pradėjus naudoti HTML5 neužilgo pasirodys ir begalės visokiausiu atviro kodo bibliotekų ir įrankių kūrti kokybiškus puslapius ir aplikacijas.

    Pasakykit man, nesuprantančiam, nors porą galimybių iš tų 50% kokių neturi HTML5 lyginant su Flash.

  18. Tomas
    Posted 2010.5.17 at 0:49 | Permalink

    Šiaip – keista man ši diskusija, nes aš panašiai naudoju tiek flash’ą tiek html :) Ir aš nieko prieš, kad numirtų tas flash’as, bet html5 šiuo metu negali pasiūlyti ekvivalenčių pakaitalų.

    Dėl flash’o mirties, tai kai paskutinį kartą žiūrėjau statistinius duomenis, flash’as užėmė apie 97% rinkos. Vargu ar tai mirties požymis.

    Dėl swf bylos specifikacijos – tai jos praktiškai pakanka. Nebūtina rašyti byte kodą ranka – galima pasigaminti įrankį, kuris generuotų swf’ą. Kaip įvairūs gamintojai ir daro savo produktuose tam, kad eksportuotų savo kontentą (pvz. prezentacijas) į swf.

    Kas dėl kompanijos užgaidų – tai iš vienos pusės jos užgaidos yra smarkiai apribotos interneto konkurencijos. Iš kitos pusės, yra galimybė kurti produktus 3-čioms šalims. Taigi – taip neatsitiks, jei Adob’as išties nenori numirti :)

    Kas dėl kompanijų sprendimų, tai jie tikrai nėra tokie vienpusiški. Microsoft’as kuria savo Silverlight’ą. Vienos kompanijos pereina į flash pusę, kitos – į silverlight’ą, trečios – į html5. O ir tas pats Google neatsisako flash’o palaikymo (pvz. Androidas pilnai palaikys flash 10).

    Dėl begalės įrankių ir bibliotekų netrukus aš rimtai abejoju. Jos ne per vieną dieną buvo sukurtos ir tam reikia daug laiko. Be to juk javascript programavimo kalba nepasikeitė. Tai iš kur atsiras įrankiai rimtam programavimui, kai pats pagrindas archaiškas.

    Jėga, kad html5 leis atsikratyti perteklinių flash įskiepių naudojimo (pvz., nereiks flash plėjerio video failo vaizdavimui) puslapiuose, bet kol kas neįsivaizduoju, kaip jis galėtų pakeisti aplikacijų kūrimą. Juk html’as tam ir neskirtas.

    Beje, dėl galimybių gan įdomus bešališkas straipsniukas čia:
    http://www.ludamix.com/archive.....try_5.html

  19. neatspesi
    Posted 2010.5.20 at 14:30 | Permalink

    Nors ir pavėluotas komentaras..

    Aš manau, kad ir be flash yra daug nuostabių dalykų ir programavimo įrankių, kaip antai processing kalba.. Gali ir internetui ir desktopui programuot ir visa tai – vektorinė grafika. Žinoma, bėda tik tokia, kad ne visos naršyklės dar palaiko, bet efektyvumas – nuostabus, bent jau man taip regisi…