Anonimų auklėjimas ir komentarų problema

??
Creative Commons License nuotraukos autorius: Divine Harvester ™

Ričardas retokai beparašo nežinau.lt, bet kartas nuo karto mesteli labai gerų idėjų arba medžiagos apmąstymams. Vakar atsiuntė mano pražiopsotą Leonido Donskio straipsnį „Balse“ apie nesibaigiančią komentarų portaluose ir kitose viešose svetainėse problemą. Atsiuntė kaip gerą aštrių ir aktualių interneto erdvei temų kėlimo ir analizės pavyzdį. O aš perskaičiau ir buvau visiškai priblokštas: negana to, kad rašinys man pasirodė nepaprastai piktas, su leksikos elementais („menkystės“, „išdavystės“, „pamazgas“, „padugnės“, „banderlogai“, „patologijos“, „kloakas“), artimais norimiems šalinti iš straipsnių komentarų – jo smaigalys nukreiptas ne į pačią problemą ir jos sprendimo būdus, o prieš skaitytojus ir jų teisę rašyti anonimiškai. Paskaičius susidaro įspūdis, kad visos problemos kaip mat išsispręstų, įvedus papildomą asmens kodo laukelį prie kiekvieno komentaro pateikimo formos. Ar tikrai anonimiškumo panaikinimas išspręstų komentarų problemą? Ir ar toks siekis yra įmanomas apskritai?

Visų pirma, aš nemanau, kad tai anonimiškumo kaltė. Man netrukdo Žemaitės, Mairolio, Lewis Carroll ar Mark Twain vardai ant knygos viršelio, net jei žinau, kad jie išgalvoti. Lygiai taip man nėra problemų bendrauti ir skaityti Kubiko, Buržujaus, Dievų Žiniasklaidos, Vilnelės ar Pragaro virtuvės tekstus. Aš apsidžiaugiu radęs Viesulo, Galva neneša, MaikUniversum, Bunnybrains komentarus prie nežinau.lt rašinių ir nė kiek nesijaudinu, kad nežinau šių žmonių vardų, pavardžių, adreso ir motinos mergautinės pavardės. Aš juos pažįstu kaip anonimus, ir tai yra labai gerai.

Net jei anonimiškumą galima būtų visiškai sunaikinti, to neverėtų daryti, nes visuomenė prarastų aštresnes įžvalgas, taiklesnę kritiką, literatūrinius ar sociologinius eksperimentus, paprasčiausią drąsą parašyti kuria tema be įsipareigojimų savo karjerai, religijai, kaimynams ar valdančiai politinei partijai. Ko verti būtų spec. tarnybų pasitikėjimo telefonai be privatumo ir anonimiškumo apsaugos? Ko vertas būtų viešas dialogas aštriausiomis temomis, jei virš kalbančiųjų nuolat kabotų susidorojimo damoklo kardas?

hitleris22 Lyrinis nukrypimas. Kas mums garantuos, kad žmonės nustos teršti komentarus ar susilaikys nuo išpuolių net „būdami savimi“? Šiandien gavau skaitytojos laišką su tokia štai iliustracija. Faktas, kad kaimynams žmonių pavardės ir adresas žinomi, nė kiek nekliudo švęsti nacių lyderio gimtadienį propagandiniais plakatėliais, pakabintais languose…

O ir kaip mes naikintumėme tą anonimiškumą? Priverstumėme pasirašinėti pase įrašytu vardu ir pavarde? Daugelio žmonių vardai gyvenime skiriasi nuo pase įrašytų, daugelio žmonių vardai ir pavardės sutampa. Kas sukliudys piktavaliui pasivadinti, kaimyno, politinio oponento, vaikystės priešo vardu? Ar priversime žmones prie komentarų laukelio kaip prie interneto parduotuvės kasos jungtis per banko asmenybės patikros sistemą? Kiek tų komentarų tada bus?

Kaip supratau iš nostalgiškų Leonido užuominų apie „laiškus redakcija“, maždaug to ir norima. Velniop tą nevaldomą internetą, tą piliečių balsą ir visas modernias diskusijų technologijas. Grįžkime į senus laikus, kai redakcijai rašė tik suinteresuoti funkcionieriai ir kuoktelėjusios bobulės. Jei smalsu, ką praradome, paskaitykite sovietmečio laikraščiuose ir žurnaluose išspausdintus laiškus redakcijai.

Kam tas mosavimas raudonu skuduru, kai viskas lengvai išsprendžiama?

Visiškai rimtai. Šis triukšmas yra dėl nieko. Jis itin paprastai išsprendžiamas ir daugelyje užsienio interneto portalų, dienraščių bei tinklaraščių svetainėse jau seniai yra išspręstas. Tas sprendimas yra komentarų priežiūra dar vadinama moderavimu…

Dabar, kai portalų administratoriai pasipiktinę nutraukė šio straipsnio skaitymą, galiu paaiškinti, kodėl tai ne tik paprasta padaryti, bet yra santykinai pigu, labai efektyvu ir ilgainiui padeda suburti stiprią, ištikimą portalo ar svetainės skaitytojų bendruomenę. Pagrindiniai komentarų priežiūros priešininkų argumentai yra: papildomos išlaidos, papildoma darbuotojų samda, sulėtėjęs komentavimo procesas ir papildomas slenkstis nuomonę išreikšti norinčiam skaitytojui, neretai dar paminimas ir skaitytojo laisvės reikšti save ribojimas (tarsi ne nuo karo su ja viską pradėjome). Peržiūrėkime viską iš eilės:

  • Papildomos išlaidos. Taip, komentarų apdorojimo sistemos kodo pakeitimas šiek tiek kainuos, bet kadangi yra galybė atvirojo kodo pavyzdžių, tai bent jau kūrimo kaštus sutaupytumėme. Liktų tik diegimo ir pritaikymo. Bet juk ir dabar diegiami patobulinimai („paskųsk komentarą“, „pranešk“ ir pan.), tik ne tokie veiksmingi.
  • Darbuotojų samda. Ji laikina. Trys mėnesiai intensyvesnio darbo (kodėl vasarą neįdarbinus studentų ir moksleivių?), o po to pakanka minimumo – gal net patys skyriai susitvarkytų be papildomų žmonių. Svarbu sukurti tinkamą sistemą (žr. žemiau).
  • Momentinės satisfakcijos komentuojant praradimas. Galioja vienam žmogui ir tik pirmą kartą (irgi žr. žemiau), todėl po poros savaičių ar mėnesio jau nebeturi prasmės.
  • Saviraiškos ribojimas. Niekada nekibkite ant šio kabliuko. Kultūringoje diskusijoje niekada nebus ribojama komentuojančiųjų laisvė reikšti savo nuomonę. O jei norima kurstyti nesantaiką, išsiloti ant ko nors – tai internetas pilnas vietų susikurti savo tribūną – nebūtina teršti svetimą diskusiją. Tegu kraustosi kitur – tuo pačiu pasitikrins savo idėjų gajumą bei populiarumą ir surinks visus radikalus į krūvą, atokiau nuo normalaus pokalbio.

Kaip veikia tokia sistema?

Yra trys komentarus rašančių skaitytojų tipai: pirmą kartą rašantys arba parašę netinkamus anksčiau (A), pakartotinai rašantys ir turintys anksčiau patvirtintų komentarų (B), užsiregistravę svetainės draugai (C). Komentarai sulaikomi ir akimirksniu neatsiranda tik A grupei. Būtina pabrėžti, kad tokių skaitytojų nuolat mažėja – parašę bent vieną normalų komentarą jie prisijungia prie grupės B, kurios prižiūrėti niekam nebereikia. Jau nekalbant apie grupę C, kurios komentarai gali būti vertinami kitų, kurios autoriai kaupia taškus už kiekvieną teigiamai įvertintą savo komentarą ir gal ateityje išauga iki svetainės autorių, ištikimų draugų ar pagalbininkų, prižiūrint tuos pačius A ar B grupės komentarus. Visa tai nepaprastai gerai veikia ir yra daugybę kartų patikrinta.

Svarbiausia yra tai, kad susidūrę su užgauliojimą, purvą ir niekalus filtruojančia sistema, piktieji komentatoriai bus priversti išmokti kultūringai pasakyti savo nuomonę. Ar jie pabėgs kitur? Patys aršiausi gal ir iškeliaus ieškoti kitų statinių, nuo kurių galima rėkti, bet iš tikrųjų skaitomumas ir komentavimas padidės, ir labai smarkiai. Primityvi matematika, padauginant šio tinklaraščio skaitytojų ir komentarų (prižiūrimų!) skaičių iš portalų lankomumo, rodo, kad portaluose komentarų bus gerokai daugiau nei dabar, su visu šlamštu. Tai kas kliudo taip padaryti?

Suprantu, kad Leonidas Donskis nėra technologas ir negali siūlyti konkretaus sprendimo serveriams, bet nevykstančios diskusijos kaltę suversti anonimiškumui internete, retoriškai raginti tautą susivokti žeidžiant autorius, kviesti tapti kultūringesniais yra šiuo atveju tuščias reikalas. Bandžiau pats, tai žinau.

Jei žmogus įpras kultūringai reikšti savo mintis viešojoje interneto erdvėje, jis tai darys visiems į naudą ir būdamas savimi, ir anonimu.

This entry was posted in internetas, komentarai, neteisybės and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Both comments and trackbacks are currently closed.

25 Comments

  1. Posted 2008.4.22 at 15:10 | Permalink

    Greičiausiai sutapimas, bet šiandien per Lietuvių kalbos įskaitą kalbėjau apie Internetinius komentarus :D Galėjai šitą straipsnį ankstėliau parašyt, pavyzdžiui vakar ;)

  2. Posted 2008.4.22 at 15:56 | Permalink

    Manęs neapleidžia jausmas, kad kai kurie portalai visai tuo nesuinteresuoti. Jiems labiau rūpi lankomumas, o ne kokybė.

  3. Posted 2008.4.22 at 16:03 | Permalink

    Kalbant apie komentarų taršą, tai anonimiškumas gali ją ir padidinti. Ir aplamai, tie kas tvirtai tiki tuo, ką sako, beveik visada gali tą pasakyti nesislapstydami. O jeigu tik žiūri, kaip užmaskuoti visus galus ir pasislėpti, kyla klausimas, ar toks komentaras tiesiog nėra eilinis pasidrabstymas purvais.

  4. vienastoks
    Posted 2008.4.22 at 16:13 | Permalink

    @Paulius:

    Jei niekadėjai anonimiškumą naudoja kaip priedangą, tai dar nereiškia, kad pagrindinis kultūringos diskusijos priešas jis ir yra. Peiliais ne vien gerklės, peiliais ir agurkai pjaustomi. Man atrodo, kad mes turime spręsti diskusijos švaros, o ne anonimiškumo internete problemą.

  5. m
    Posted 2008.4.22 at 16:14 | Permalink

    sveikintinas požiūris. tavo pasiūlymams visiškai pritariu, nes daugybėje vietų mačiau juos veikiančius. beje, veikia ir „pranešk apie blogą komentarą“ sistema – geriausias pavyzdys yra linkomanijos puslapis.

    bet šiek tiek pritariu ir donskiui. tik bėda, kad jis nenurodė normalių sprendimo būdų, tik šiaip paburbėjo :)

  6. Posted 2008.4.22 at 16:15 | Permalink

    kai man atsiuntė šitą straipsnį, tai paskaičiau ir pagalvojau, ar tik nebus kas Donskio griežtai ir anonimiškai pakomentavęs? :) labai jau daug pykčio tame straipsnyje.
    Asmeniškai, visiškai nepritariu anonimiškumo naikinimui, nes jo dėka sukuriama daug kokybiško turinio, kuris dažnai neišvystų dienos šviesos, jei reikėtų pasirašyti tikru vardu ir pavarde.

  7. Posted 2008.4.22 at 19:52 | Permalink

    Būtent, kad ne pats anonimiškumas yra problema. O ta išsivysčiusi anarchija. Be to, mes jei būtume tokio pat dydžio kaip ir delfi ar kiti. Gautume lygiai tokių pat „bl nx debile tu krv“ komentarų. Aš juos be gailesčio trinčiau ir nesurūpinčiau, kad pažeidžiu kažkieno teisės. Man užtenka paprasto identifikatoriaus, kaip slapyvardis, kad žmogus būtų užfiksuotas su savo normalia nuomone. O visos srutos – anoniminė anarchija. That is the problem.

  8. Posted 2008.4.22 at 21:26 | Permalink

    Kubikai, tu čia ant anarchijos nevaryk. Čia anarchijos dark side’as, geriausiu atveju. :)
    Aš, va, sėdėjau prieš porą dienų Baltuose Drambliuose ir užsimezgė pokalbis su keletu žmonių. Viena iš jų manęs paklausė: „kas tu?“. septyni, sakau. Lyg ir nustebo, ir perklausė: „vardas koks?“. septyni, sakau vėl. Aišku, čia jau šposas, bet 3-4 metus turėdamas tokį niką dažniau mėgstu prisistatyti būtent taip, nei kažkoks ten „Šarūnas“ – ne vienas gi toks vardas šioj žemėj. O pavardę ant kiekvieno kampo iškart mėtyti nematau reikalo. :) Ir kas iš to, kad esu į galvą gavęs už savo nuomonę/amoralią gyvenseną, negi taip lengvai pasiduosi anonimiškumui.

  9. Posted 2008.4.22 at 22:19 | Permalink

    Na, jeigu nori diskutuoti kultūringai, tai nelabai suprantu, kodėl reikia slėptis po anonimiškumo kauke.

  10. Karakumų asilėlis
    Posted 2008.4.23 at 11:04 | Permalink

    Donskio leksikoje nebuvo nieko blogo. Jis teisus- interneto komentaruose veisiasi „padugnės“, „banderlogai“ ir kitos blogybės. Tai fakto konstatavimas, ir mažai kas su juo nesutiktų. Neverta smerkti L.Donskio dėl jo pasipiktinimo- aš dabartine situacija pasipiktines ne mažiau. L. Donskio siūlomas sprendimo būdas yra pakankamai įgyvendinamas, tačiau nemalonus ir prasilenkiantis su demokratijos normomis. Stebina, kad būtent L.Donskis pasiūlė tokį problemos sprendimo būdą- tai nelabai dera prie jo visų kitų minčių. Vienastoks siūlomas sprendimas realiai neįgyvendinamas (dideliuose portaluose), tačiau leidžiantis mums ir toliau vadintis demokratine valstybe, kur galima kritikuoti valdžią anonimiškai.

  11. Posted 2008.4.23 at 11:11 | Permalink

    Apie anonimiškumą.

    Man jis netrukdo, tačiau daugeliu atveju nematau tikslo slėptis. Nors iš kitos pusės jei per GOOGLE (bandžiau kažkada pagal IP (lrytas.lt yra IP adredsai)pagal pavardę galėtų surasti visus mano komentarus gal ir sudvejočiau ar rašyti. nors ir neįžeidžiančius, komentarus.

    Apie nežinau.lt Komenavimo sistemą.

    Neideali. Aš naudojuosi gal 3 ar 4 kompiuteriais, kartais keliomis naršyklėmis ir kiekvieną iš jų reikia patvinti atskirai. Iš kitos pusės man netrukdo jei mano komentaras atsiras pora valandų vėliau.

    Apie idealią komentavimo sistemą.

    Tokios žinoma nebus. Kiekvienas mato skirtingus privalumus. Bet man labiausiai patinka reddit.com (patys vartyotojai balsuoja už komentarus, neriboti atsakymų lygiai)sistema.

  12. galva neneša
    Posted 2008.4.23 at 11:55 | Permalink

    Mumyse snaudžia VISOS pasaulio sėklos. Dygsta ir tarpsta tos, kurioms per aplaidumą atsiranda (ar specialiai sudaromos) palankiausios sąlygos. Kol nebuvo interneto, „komentarai“ buvo rašomi ant tvorų ir sienų (tik nepalyginamai mažiau – viena ar dvi dešimtys „komentarų“ per visą Vilnių, o turinys buvo vienas – žmogaus anatomija).
    Šiandienos interneto komentaruose iš tiesų labai daug ir nepakantumo, ir agresijos.
    Kaip ir bet kurio žemės gyvio, žmogaus agresiją sukelia BAIMĖ – kai jis netiki, jog galės SAUGIAI ir ORIAI egzistuoti savo bendruomenėje jam skirtą žemėje laiką (bei užauginti palikuonis), laikydamasis padorumo taisyklių. Tada imasi priemonių, kurios jo išmanymu jį apsaugos, t. y. duoda laisvę savisaugos INSTINKTAMS. Iniciatyvesni telkia bendraminčius, su kuriais kartu tryps visus, kas „ne mes“. Žmogus gali tik tiek būti žmogumi, kiek jam tai leidžia (ir garantuoja) jo bendruomenė, valstybė. Jei garantijų nėra – jis tampa niekuo nuo kitų žemės gyvūnų nesiskiriančiu padaru.
    Agresyvi ANONIMINIŲ komentarų dvasia VSD tyrėjams turėtų būti TERPĖS, kurioje egzistuoja mūsų visuomenė, KENKSMINGUMO visuomenės dvasinei sveikatai ŽYMUO (kaip kad nustatomi patogeniniai žymenys žmogaus kūne). VSD turėtų mušti pavojaus varpais, kad valstybei kyla pavojus iš VIDAUS, ir čia nepadės porai chuliganų sulaužyti kaulus daboklėje.
    Nusikalstama yra valstybė, kurioje išlikti padoriu pajėgia tik didvyriai (B.Brechtas).
    Ir dar – KAM DAUG DUOTA, IŠ TO BUS DAUG PAREIKALAUTA. Pareikalauta bus ir iš aukštųjų mokyklų dėstytojų. Nors ir juose yra visokių sėklų, tačiau jie TURTINGI ŽINIŲ, ir privalo perduoti savo mokintiniams TEISINGĄJĄ naujieną. Deja, iš jau šiais laikais baigusių AM politologų, laisvosios rinkos apologetų girdime daugiau „gudrių“, negu išmintingų ir sąžiningų tiesų. Ir tokie „gudručiai“ valdžioje tik gilina ir ilgina valstybės agoniją.

  13. Posted 2008.4.23 at 11:58 | Permalink

    septyni, tai aš irgi dažnai prisistatau „Kubikas“ :-) dauguma mane taip vadina. Bet tai dar nereiškia, kad baltuose drambliuose būdamas „septyni“ turi vogti ar daužyti puodukus ar padavėjas vadinti visokiais „debilais“ :)

  14. AbsS
    Posted 2008.4.23 at 15:14 | Permalink

    Teatleidžia man visi už tokią akiplėšišką nuomonę, bet L. Donskis, nors ir su laipsniais ir apsiskaitęs, yra siaurą supratimą apie pasaulį turintis žmogus. Tokiam toliau knygas tik ir graužti. Prisiklausiau pakankamai jo diskusijų ir pasisakymų, kad tai suprasčiau. Ir kad ir kokias neigiamas puses turi anonimiškumas, tai yra kone geriausia, ką žmonija turi. Visiem, kurie mano kitaip, tik galiu palinkėti, kad netektų gyvenime pamatyti pasaulio, kuriame sunaikintas paprasto žmogaus anonimiškumas. Neprisiprašykit būti sekami net tuoletuose, kaip kad dabar galima aptikti JAV mokyklose…

  15. galva neneša
    Posted 2008.4.23 at 16:31 | Permalink

    Turiu šių namų gaspadoriui prašymą:
    Kadangi ši svetainė nėra apilietiška, gal čia galėtų būti nuorodų į pvz.
    .vartotojulyga.lt/lt/, kur renkami parašai dėl miesto pečkurių sauvalės pažabojimo, kitur renkami parašai dėl LEO –
    .slibinas.lt/
    ?

  16. Posted 2008.4.23 at 21:51 | Permalink

    Kubikas, tu čia taip anarchiją supranti, ar šiaip kažko nesupranti? :/

  17. galva neneša
    Posted 2008.4.23 at 22:14 | Permalink

    # Paulius 2008.4.22 22:19 rašė:
    Na, jeigu nori diskutuoti kultūringai, tai nelabai suprantu, kodėl reikia slėptis po anonimiškumo kauke.

    Jeigu laikysime komentarą savotišku straipsneliu, tai žymiai tikslingiau dėti ne vardą, o žodžius, kurie išreikštų pagrindinę pasisakymo mintį, kaip kad ir straipsnių pavadinimai. Juk skaitančiam svarbu ne KAS parašė, o kokių pažiūrų atstovas parašė, iš pirmos eilutės atsirenka, ką skaityti, ir kokiam komentarui negaišti laiko.

  18. Posted 2008.4.23 at 22:44 | Permalink

    > AbsS 2008.4.23 15:14 rašė:
    >
    > L. Donskis, nors ir su laipsniais ir apsiskaitęs, yra siaurą supratimą apie pasaulį turintis žmogus.
    > Prisiklausiau pakankamai jo diskusijų ir pasisakymų, kad tai suprasčiau.

    O čia jau įdomu. Iš ko supratai, kad Donskio supratimas apie pasaulį siauras? Koks jo pasisakymas ar straipsnis užkliuvo? Nekantrauju išgirsti.

    Beje, jei kažkoks anonimas AbsS šį kartą nusišnekėjo, tai, žinoma, nieko tokio. O jei tai būtų Mykolas Kazlauskas ar Jeronimas Petrauskas, jam tektų atsakyti už savo žodžius savo garbe.

  19. Posted 2008.4.24 at 4:06 | Permalink

    O man joookio skirtumo :) uz savo zodzius atsakau :) ir galeciau net savo pavarde nurodyt po komentarais, bet to nedarau, nes kam viska apsunkint. Komentaras yra komentaras. Visi atsirenkam patys, kokius skaityti, kokius ne :) Va ko nekenciu, tai visokiu kodo CAPTCHA vedziojimu, kad patvirtint savo komentara. Na bet cia tik kai kur buna ir cia jau mano bedos. Megstu pasisaipyt is bukumo Lietuvoje, tad neretai rasau „pasiepiancius“ komentarus Delfi ar Lryte ir kitur. Apie zydus, negrus, hitleri, apie gejus ir kita „purva“ (kitu zodziais tariant), o man tai tera tema pasijuokt ir tiek. Esu realiai mastantis zmogus ir nekenciu absurdisku draudimu, todel visokie straipsniai neretai patys „provokuoja“ buti „ispizdavoti“. Nesu as nei nacistas ar fasistas ar homofobas. Pasiepiu abi puses. Tiek palaikancias mazumas, tiek ne. Kurstau nesantaika ? Tai kad nera ka kurstyti, kai zmones priesina pati valdzia. Blogas argumentas, taciau man linksma. O jums, ar linksma ? xaxa

  20. Posted 2008.4.24 at 4:10 | Permalink

    Beje, itariu, kad donskis priklauso kazkokiam zydu konspiraciniam sajudziui ir bando grazint i lietuva SSRS sistemas !!! Donski pasisaugok, lietuvoje nieks nemyli zydu !

    Zinoma as juokauju :) O gal ne ? :D Viva la anonimiskumas.

  21. Posted 2008.4.24 at 4:41 | Permalink

    P.S. labai atsiprasau, kad rasau trecia karta is eiles (negalima redaguoti komentaro, o as ne viska pasakiau). :DDD

    Perskaiciau straipsni (virsuje). Na taip, rasydamas pirma komentara as jo neskaiciau, kadangi mazdaug jau zinojau ka ten rasiu parasyta ar tariausi žinąs. Su autoriumi sutinku, nors retai kada sutinku su straipsniu autoriais, rasanciais tokiomis „delikaciomis“ temomis :)))) Tiesiog papildysiu vienotokio mintis savomis: koks portalas, tokie ir komentarai :) jamam paprasta pavyzdi. Delfi. Ten trina ka nors kas nors ? Moderuoja ? Pastaruoju metu vos vos pradejo filtruoti „slamsta“ (si atradima padariau ne tik is kitu patirties, bet ir savo paties, kaip nekeista). Ka tai rodo ? Pagaliau po biski pamazgu duobe, kaip pasakytu mano megstamas Donskis (jis man is tiesu patinka, ne seksualiai, zinoma), brenda is purvo. Nors dar toli anam portalui iki to, kad butu galima rimtai sneket. Ir ne tik jam, pilna ju. Pats skaitau tik didziuosius. Nepatinka man LRytas, nes rodo IP, bet ir tenai pasikeikt megstu. Na ir ka man padarys? Susaudys uz teisybe, kaip „prie rusu“ budavo ? (o cia pamenu is senelio „pasakojimu“).
    Nesiplesiu labai, tik apibendrinsiu, jog portalas pats nusipelno savo komentatoriu. Jei pro pirstus ziuri i moderavima ir panasiai, tai as pro pirstus ziuresiu ir i „gera tona“. Retas kuris man pritars, bet man ne pritarimu reikia, o isklausymo, nes ne visi dar sudebileje Lietuvoje, ir ne visiems p* ant zodzio laisves, kad ir kaip banaliai tai skamba.

    Jau geriau „blogas“ komentaras, nei jokio komentaro :D Ir jeigu kam saus i galva igyvendinti vienotokio pasiulyma del komentaru moderavimo, tai noreciau palinketi nepersistengti su nuomoniu filtravimu. Nes atsakau, eisu su sakem prie seimo streikuot ! :DDD sorry, ankstus rytas, einu parukyt! ;)

  22. Marius
    Posted 2008.4.24 at 12:51 | Permalink

    Nuvylė Donskis – man jis atrodė kaip žmogus, kuris yra tikrai santūrus ir gerbiantis žmogaus laisves ir teises, bet matyt yra nevisai taip… ką gi, tobulų nėra.

  23. punktyras
    Posted 2008.4.24 at 22:34 | Permalink

    Atkreipiau dėmesį į svastikos atvaizdą lange. Viskas (šriftas, spalvų gausa, ne į tą pusę nupiešta svastika) rodo į tai, kad čia vaikų darbas. Tai savo ruožtu iškėlė mintį apie simbolius ir jų naudojimą. Būti nepastebimam, neatpažintam buvo/yra gyvybiškai svarbu ir tai pastebima nuo pat vaikystės. Tada lendi po antklode, užsidengi akis ir viskas, tavęs nėra. Kai paūgėji, prisidengi savo (arba kitų) mėgstamos grupės plakatais. Arba svastika, žvaigžde, pjautuvu ir kūju, Če atvaizdu. Taip išliekama nepastebimu. Na, tiksliau ne nepastebimu, o anonimišku. Ar tai jų laisvė ir teisė? Kol asmuo naudojasi išskirtinai hipokampu, nesuvokdamas ir nejausdamas atsakomybės už savo veiksmus, laisvė ir teisė neturėtų būti suprantama, kaip duotybė. Tai kas duodama už dyką, dažniausiai nėra vertinama. Ypač laisvė.
    Anonimiškumas internete yra gerai. Mažesnė iš dviejų blogybių, sakykim taip. Kaip demokratija, anot V. Čerčilio, nėra tobula santvarka, bet geriausia, kokią turime. Gera matyti, kai jaunimas, kaip moka, stengiasi dėl savo vietos po Saule. Tačiau auklėjimui ir mokslinimui čia dar nearti dirvonai;)

  24. Gintaras
    Posted 2008.4.28 at 17:13 | Permalink

    Lietuvai, dar neišbridusiai iš sovietinio liūno su visomis iš to išeinančiomis pasekmėmis, anonimiškumas yra būtinas. Dar anksti kalbėti apie kažkokią atsakomybę, vidinę laisvę ir t.t. Dar ne iki galo išnaudotos formalinės laisvės galimybės.

  25. Posted 2009.6.6 at 17:14 | Permalink

    Aš už žmonių teises ir laisves, bet bėda tame, kad žmonės besigviešdami savo teisių dažnai pamiršta pareigas, įsipareigojimus… Prieš visuomenę, prieš etiką, prieš kitus pokalbio dalyvius :) Tas „anonimiškumas“ – visiška nesamonė, nes jei dabar čia, kad ir „SuperTerminatorPetras3678″ vardu parašyčiau, kad ruošiuosi nužudyti LR Prezidentę, tai manau greitai pagal log`us ir t.t. VSD mane „išsikastu“ :) Tad visa kita kas lieka iš „anonimiškumo“ – tik savo kvailumo demonstravimas, srutų pilstymas nesuprantant, kad apsipilama daugiausia ant savęs ir, kad dažniausia vistiek viskas atsisuka prieš gyvenime :) Aš jau ~10 metų daugeliui geriau žinomas kaip Soldier, bet blog`e ir kitur nebijau nurodyti pavardę, juk nesu koks Zamolskis ar dar kas, kam reiktu gėdytis savo identiteto! Net atvirkščiai – mano vardas, pavardė tai savotiškas prekės ženklas ir per eilę metų jo vertė didėja, įgauna „svorį“. Jei reiktu komentuojant identifikuotis pagal asmens kodą – jokios problemos tame namatau, kaip ir registruojantis e-parduotuvėse ar aukcionuose, o anonimiškumo sumažėjimas nemanau, kad sugriautu „diskusijas“ ir labai apmažintu komentatorių skaičių. Normalūs liktų, nes neturi ko bijoti.

3 Trackbacks

  1. [...] Anonimų auklėjimas ir komentarų problema [...]

  2. [...] Taigi apie tą anonimiškumą. L. Donskio pozicija kelia nuostabą (jei ne daugiau) nebe pirmą kartą. Dėl neišspręstų portaluose techninių problemų kilusios nuoskaudos virto tiesiog kryžiaus [...]

  3. By Kaip išpopuliarės realus gyvenimas on 2009.10.16 at 15:02

    [...] Prof. Leonidas Donskis ir Google – už ryškią šviesą bet kuriame interneto kampelyje. Argi nebūtų geriau, jei kiekvienas atsakytų už savo žodžius ir veiksmus, nesislėptų už kaukių ir būtų laisvai perkamas-parduodamas sparčiai augančioje asmeninių duomenų rinkoje? Argi nebūtų šaunu, jei korporacijos „žmogiškųjų resursų“ skyrius galėtų įsigyti visą kandidato naršymo internete istoriją, pradedant pirmuoju tėčio ir mamos padovanotu kompiuteriu? [...]